verwaaid!!!!! - Reisverslag uit Rendsburg, Duitsland van FransYvonne - WaarBenJij.nu verwaaid!!!!! - Reisverslag uit Rendsburg, Duitsland van FransYvonne - WaarBenJij.nu

verwaaid!!!!!

Door: Yvonne Blom

18 Augustus 2014 | Duitsland, Rendsburg

4 augustus ’14 Nexo
Vanochtend lekker uitgeslapen. Geen ontbijt daar hadden de mannen geen tijd voor. Dus ik heb maar een cracker gegeten. Om half 12 hebben we met een paar mensen, Petra, rob, Nienke, Guus, Frans en ik, een lange wandeling gemaakt. Het was water, bos en veel klimpartijen. De natuur was prachtig. Nienke kreeg last van haar gebroken teen, dus na 7 km zijn we naar een dorpje gelopen en daar de bus genomen naar Svaneke. Een leuke stad. Lekker gegeten aan de haven. Fish en Chips etc. biertje erbij. Dat moest natuurlijk, we hadden onwijs veel vocht verloren met de klim/wandelpartij.
Nog een glasblazerij bezocht, prachtige vazen, kralen schalen etc. maakten ze daar. Daarvandaan de bus naar Nexo genomen. Het is hier wel prachtig langs de kust. Nog even bij de plaatselijke buurtsuper wat boodschappen doen. En natuurlijk bier voor Guus gekocht. (ik hou er niet zo van).Maar je moet hem toch te vriend houden. Frans heeft nog de nodige klusjes aan de boot gedaan. De lekkende wc pot gerepareerd. Bed verschonen is hier ook geen overbodige luxe met deze hitte. Straks mijn verhaal weer in de computer intikken, en dan kan het weer naar onze volgers verzonden worden. We vinden het heel leuk als mensen reageren. Bedankt daarvoor. Nog een kleine historische informatie over de stad Svaneke-Bornholm. Bornholm is een populaire vakantie bestemming. Bijnaam van dit Deense eiland is “de parel van de Balitische zee” Oppervlakte van het eiland is 589km2. Vaste inwoners 42000. De trol knolle-bolle is de mascotte van het eiland. (Lijkt wel wat op Willem Heijnis) De trol werd in 1943 bedacht door Ludwig Mahler, voor zijn zoontje Ole. Bornholm is vooral bekend van de 4 typische witte ronde vestigingskerken. O.a. in Osterlans en Nylars 15 km van Svaneke. Mijn schoenen wilden niet meer, een andere keer maar. Ik vond de witte stranden in het zuiden, rotspartijen in het noorden (daar klommen wij) en de beukenbossen en meren in het midden geweldig. En ook de vele galerieën, vakwerkhuizen en wandelroutes. Maar op dit moment voel ik me net een berggeit. Morgen gaan we naar Polen en verlaten we dit mooie Denemarken, met de aardige relaxte mensen.
Truste

5 augustus ’14 Svaneke- Kolobrzeg. Een afstand van 59 mijl.
We zouden om 8 uur vertrekken, maar door de harde wind, kracht 5/6 is het een uur later geworden. We hebben heerlijk gezeild, We hadden de andere boten snel van ons afgeschud. Die vaarden alleen maar met de fok. En een grootzeil met een rif erin. Dat was achteraf niet nodig. Dus wij waren met volle zeilen vertrokken. De zee was heel heftig, golven van 1 ½ tot 2 mtr hoogte. En dan van die diepe gaten achter en voor je. Dan denk je komt dit allemaal weer goed! Maar het was super spectaculair. Dan nog wat regen op je pannentje. Ja, mensen de vis wordt duur betaald. Af en toe voeren we 8 ½ knoop. Dus dat schoot wel op. Bij de ingang van de haven moesten we ons melden en om toestemming te vragen om binnen te varen. Maar we moesten stand-by blijven op kanaal 12 toestemming te krijgen. We hebben dus nog een half uur voor de haven rondjes gevaren in het woeste water. Er is hier iets van een havenfeest, met marine schepen, gevechtsschepen en oude piraten boten. We liggen op een leuk stekkie, met live muziek naast de boot. De mannen zijn nog even wezen kijken, maar het was niet veel soeps. We konden tot half 11 s avonds buiten zitten. Het weer was weer opgeklaard. Met z’n vijven gegeten. Ieder had nog wat in de koelkast. Alleen geen walstroom. De zekeringen slaan iedere keer door. We lopen allemaal een beetje te zwalken op onze benen, vanwege de grote deining. Het was een geslaagde dag. Trust.

6 augustus 2014 Kolobrzeg havendag.
Weer een prachtige dag. Buiten in de kuip lekker uitgebreid ontbeten. Frans en Guus hadden er een lange wandeling opzitten dus na het verlate ontbijt even tukken. We waren alle drie nog wat duizelig en last van zeebenen. Dus even bijtanken. Toen we wakker werden was Guus vertrokken. En hebben Frans en ik op het achterdek een sudoku en woordzoeker gemaakt. Bakkie koffie er bij, wie doet je wat. Het was weer blaf heet. Dus de luifel weer opgezet. S’middags een wandeling langs het strand en boulevard gemaakt. Nog een biertje bij de Marina genuttigd. Bij de boot aangekomen zaten Anton en Guus sterke verhalen over en weer uit te wisselen. Nienke was shoppen, niet mijn favoriete bezigheid. Dus nog even met z’n vijven gezellie wat gedronken. Kip kerrie gemaakt. Vanavond koffie drinken bij de Tranquilizer van Marc en Hedwig onze zuider buren. En morgen weer een heel lange dag. Volgens mij met de wind in de poep. Maar dan zetten we de Genaker op. De mannen willen toch als eerste binnenkomen.
Tot morgen.
Donderdag 7 augustus Kolobrzeg- Swinoujscie (je verzint het niet)
Het wordt eentonig maar weer een zonnige dag. Om 9 uur vertrokken uit Kolobrzeg. Het werd een trip langs de kust van 50 mijl. Dus deze keer niet alleen water. Het was echt 50 mijl wit zandstrand. Er stond geen wind. En de wind weer vanachter. Dus de eerste paar uren de genaker er voor. Het was weer een spectaculair gezicht. Na een uur of 3 was de wind weer weg. De motor er weer bij aan. Om de beurt tukken en een hapje eten. In de haven aangekomen (een grote haven ook voor de beroepsscheepvaart) hadden we weer een super plekkie om aan te meren. Vlak bij de douches, toilet, havenmeester etc. s ’avonds zat de hele bemanning van bijna alle boten te eten bij het restaurant van de haven. Voor 9 euro had je een bord eten en een pot bier (waar geen eind aan leek te komen). Na het eten nog even langs het kanaal gelopen en lek geprikt door de muggen. Iedere avond zitten we tot een uur of tien buiten in je hemdje. Bakkie koffie toe. De mannen lagen er al om 10 uur in. Het kan te gek hoor!! Daar doe ik niet aan mee.
Vrijdag 8 augustus ’14 Swinoujscie
Rustig de dag beginnen. Weer een lekker zonnetje. Frans aan zijn favoriete bakkie yoghurt en Guus en ik een gebakken eitje. Koffie drinken en om half 12 de stad onveilig maken. Guus had gelukkig zijn karretje mee. Vanavond is het potluk (eten op de steiger en van elkaar proeven.) Onze specialiteit is altijd Indische gehaktballetjes met pindasaus. Frans kneden, ik draaien, Frans braden. (wat zijn we toch een team). We gaan het beleven vanavond. Nu nog wat toeristische informatie voor onze trouwe volgers. Swinoujscie ligt aan de rivier de Swina, de mondig van de Oder. In mei 1945 werd het vroegere Duitse Swinemunde bezet door het Russische leger en behoort sinds eind 1945 bij Polen. De stad met 40000 inwoners wordt gezien als mondaine badplaats. Ikzelf vond Kolobrzeg een prachtige badplaats. De veerboten verbinden de stad met Ystad en Kopenhagen. In 2011 is de Europapromenade aangelegd tussen Herinsdorf (Duitsland) en Swinoujscie. Na de bombardementen in de 2e wereldoorlog zijn vele huizen gerestaureerd in de mooie oude stijl. Het werd een zwoele avond. Morgen gaan we naar Stralsund Duitsland.
Slaap lekker hoofd op kussen, slaap lekker lieve……..

zaterdag 9 augustus 2014 Swinoujscie – Stralsund
Heeeel vroeg ons bed uit. 6 uur!!!! Niet normaal. Weer een mooie dag. Lekker gezeild. Tot dat er vanuit het niets een storm op kwam zetten .Met een bak water!!! Wij proberen met een noodgang de zeilen weg te halen. Maar er zat z’n kracht in die wind, dat we het grootzeil niet binnen kregen. Het sloeg allekanten op. Frans zijn Breitling horloge overboord. Nu zit er een scheur in het zeil, en een baan waar de zeillatten in zitten is opengescheurd en de lat is stuk. Dus morgen moet mijn naaigarnituurtje maar te voorschijnkomen. We hebben wel van alles bij ons om het te repareren. We waren niet de enige met pech. Ook Paul en Yvonne hadden het zeil stuk. Paul zat vanavond het zeil te naaien. Om 10 voor half 4 ging de brug van Stralsund open, dus het werd haasten. We waren optijd bij de brug. En dan willen er zo’n 30 boten allemaal als eerste de brug door. We hebben het maar van afstand bekeken. We liggen hier in een box. Een mooie haven is het. Morgen de stad bekijken. Eerst even eten en dan de kooi in. Het was een spectaculaire dag.
Zondag 10 augustus ’14 Stralsund
Het is de eerste keer in de vakantie wat bewolkt. Maar de korte broek kan evengoed aan. Vandaag met een bus een rondrit door de stad gemaakt. Het duurde maar een half uur, en Guus was 30 euro lichter. Het is een van oudsher oude Hanzestad en weer prachtig opgebouwd. Met centraal een groot marktplein (Alter markt) met grote bakstenen raadhuis en kleurrijke bakstenen gevels. Het staat sinds 2002 op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Nog een klein museum bezocht over de historie en wederopbouw van de stad. In 1990 was de stad nog een grote chaos. Dat is nu wel anders. Daarna heerlijk gebruncht en op het terras gezeten. Het waait nu behoorlijk hard. De boten die binnen komen, zwalken alle kanten op. Iedereen stond met de stootwillen klaar om een ramp te voorkomen. Maar het ging nog net goed. We zien morgen wel wat voor weer het is. Nu is het 5 bft met vlagen 6/7. Ik denk dat we morgen gewoon vertrekken. Fokkie op en gaan. Maar de mannen denken daar toch anders over. We zullen het morgen beleven.
Tot morgen.
Maandag 11 augustus ’14 Stralsund- Warnemunde
S”morgens om 8 uur de trossen los. Het werd een zeeeeer onstuimige dag. Windkracht 5/6/7 op de kop. Dus de hele dag hakken. Dat een boot zo sterk kan zijn. We maakte klappen van golven van 4 meter hoogte, dan een gat in daar werd je bang van. Na 11 uur ben je dat spuug zat. De hele dag liga bananen en yoghurtjes eten. Beneden kon je niet staan. Guus kreeg gelukkig geen hongerklop. De haven van Warnemunde is super de luxe. Een prachtig hotel en een luxe spa etc. s ’avonds een stamppotje gemaakt en gesloopt naar bed. De laatste kwam s ’nachts om 1 uur binnen (Carel 75 jaar, ik vind het maar stoer.) Morgen weer vroeg op. Ik hoop dat het dan rustiger weer is dan vandaag.
Truste.

Dinsdag 12 augustus 2014 Warnemunde havendag.
Vanmorgen om half 9 een berichtje van Paul en Yvonne, dat we niet uitvaren vandaag. De wind was te krachtig. Dus lekker uitslapen en rustig een ontbijtje nuttigen. Met het pontje naar Warnemunde . Een vreselijk toeristisch oord. Een conditorij opgezocht en heerlijk gebak gegeten met een capootje en een espresso. Nienke trakteerde. Gewandeld langs de boulevard. Het werd weer tijd voor een lunch en een biertje. Met de trein kan je ook naar Rostock, een fraaie Hanzestad met (200000) inwoners. Warnemunde is een voormalig DDR stadje. Met ca. 6500 inwoners, met een centrum met prachtige monumentale panden. Warnemunde heeft het breedste zandstrand v.d. Duitse Oostzeekust. De vuurtoren van Warnemunde neemt een opzichtige plaats in, op de hoek van het strand bij de west pier. Aan de Alter Strom zijn de cafés en kleine winkels te vinden. Hanze Sail Rostock had afgelopen weekend plaats gevonden. Dus er lagen nog prachtige grote schepen in de haven. Onderweg (zee) kwamen we er ook al tientallen tegen. Het was een leuke dag en weeeeeer prachtig weer.
Trust.
Woensdag 13 augustus ’14 dag 25
Warnemunde – Burgtiefe
Om 9 uur vertrokken het was een prachtige zeildag. Goeie wind kracht 4/5. Het hele eind gezeild. Het was niet een te lange tocht. Het was maar 36 mijl. Ik kreeg van Frans een witte wijn. Mijn inspiratie was ver te zoeken, maar het gaat weer stukke beter, wat er nu uitkomt is nog grotere onzin. In de haven liggen we aan een ronde steiger. Niek was vanochtend om 9 uur in Amsterdam op de trein gestapt. Hij kwam vanmiddag om 18 min over drie in de haven aan. Hij had een lift van een paar aardige Duitsers. (Dat kan helemaal niet volgens mij). Even een bakkie soep met brood gegeten. Een bakkie wijn. Heb ik de fok nog even genaaid. Er zat een rafelige scheur in. Was er een paar uur mee bezig. We hebben wel goed naaigereedschap met een speciale handschoen er bij, om de naald er doorheen te jassen. Even eten gemaakt en gegeten. De mannen even douchen in het haven gebouw. Niek zijn hut even leeggehaald. De hengels een beetje aan de kant, anders wordt ie morgenochtend wakker met een haakje in zijn lip wakker. Dat moeten we niet hebben. Even een slaapmutsje en dan de kooi in.
Donderdag 14 augustus ’14 dag 26
Burgtiefe – Stickenhorn
Het was weer een dag met veel wind, en ook hoog aan de wind zeilen. Bij het uitvaren van de haven wist Frans een kortere route. Kijk ik op de diepte meter, is er maar 10 cm onder de kiel. Het liep gelukkig goed af. Even kwamen er een paar hobbels op ons pad, maar kwamen niet vast te zitten. Guus had zijn overlevingspak incl. muts en zonnebril aangetrokken. Hij vond het bokkoud, hij had al drie nachten slecht geslapen dus was niet zo in z’n hummetje. Achter bij de hut van Guus klotst het water tegen de boot aan. Het is dan net of je weer in de baarmoeder zit. Dat wordt je op een gegeven moment een beetje zat. Na een lange tocht kwamen we in Stickenhorn aan. We hebben de Bleu Wave naast de Wink aangemeerd. S’avonds bij Nienke en Anton kaasfondue gegeten. Dat was speciaal om dat Niek onze crew heeft versterkt. Het was weer een onwijs gezellige avond. Nienke was weer behoorlijk op dreef. We hadden ook nog brand op Wink. De fondue pan viel om. Maar we hebben het vakkundig geblust. En weer doorgaan met eten. Het was weer gezellie. Morgen naar Rendsburg. Trust
Vrijdag 15 augustus ’14 dag 27
Stickenhorn – Rendsburg
Om 8.00 uur palaver op kanaal 88. Paul van Ocean People heeft geïnformeerd bij de sluis van het Kielerkanaal hoe laat we daar geschud kunnen worden. Dat viel alles mee, om 9.00 kunnen we erin. We moesten met zijn allen in het aanvaarkanaal voor de sluis gaan liggen wachten, op een sein dat we er in kunnen. Dan is het de kunst dat je niet als eerste aan de kant ligt, maar dat je bij mensen langszij aan kunt leggen. We hadden geluk. Niek is de ladder omhoog geklommen om bij de sluiswachter 35 euro te betalen. Na een kwartier ging de sluis weer open. Er kunnen wel honderd boten in de sluis. Hij is onwijs groot. Maar gevaarlijk. Eenmaal op het Kielerkanaal mag je niet harder dan 6 knopen. Dus rustig aan. Het was totaal iets van 30 Mijl. De komende dagen blijven we verwaaid liggen. Er is slecht weer en storm op komst. Voor heeel veel mensen is dat een probleem. De meeste moeten weer naar hun werk en de kinderen weer naar school. De sommige hebben auto’s gehuurd en andere gaan weer met de trein naar huis. Sávonds hebben we in het restaurant van de haven gegeten, en s ’middags daar geluncht. Het was niet zo lekker, dus morgen maak ik het zelf weer. Nog even een slaapmutsje gedaan en om half 11 lagen we al in de kooi. Tot de volgende morgen negen uur. Lijkt wel vakantie!!!!!

Zaterdag 16 augustus ’14 dag 28
Vandaag gaan we Rendsburg in, en kijken of er wat te beleven is. Want de komende dagen liggen we hier toch verwaaid. Eerst een lekker ontbijtje. Guus had verse broodjes en croissants gehaald. Onder het eten zij hij dat ie morgen naar huis gaat. Dat is heet jammer, we hebben een leuke tijd gehad. Maar hij is morgen al vier weken aan boord. En hij mist Marga ook wel. Dus het is wel te begrijpen. Dus na het eten naar het station gelopen en een kaartje voor de trein gekocht. Manon en Tom zijn ook uit Rendsburg vertrokken met de trein. Ook dat is alweer 3 ½ week terug. Wat gaat de tijd toch snel als het gezellie is. De Rendsburg in, een gezellig klein stadje met een marktplein. Daar nog een biertje op het terras genuttigd en boodschappen gedaan. Vanavond gaan we plaatgrillen met visjes en vleesjes. Met als kers op de pudding Malaga ijs. Dat is een verrassing voor Anton. Die vind dat heeeeel lekker. We hebben heerlijk gegeten met zijn vieren. Wel in het vooronder. Dus alle deuren van de hutten dicht. Anders stink je de tent uit. Ik heb een goede tip voor iedereen. Die komt van Klazien uut Zalk. Zet een pannetje met water en azijn op het gasstel en laat dat rustig koken. Alle vieze luchten trekken in de azijn. Het werkt!!!! Alleen ruikt het nu een beetje zurig. Om negen uur kwamen de Buizerds afscheid nemen van ons Guus. Dus even een borrel er bij en natuurlijk het Malaga ijs. De mannen nog een advocaatje met slagroom en 21 hagelslagjes er op. Je hebt geen kind meer aan ze. Lekker slapen. Morgen om kwart voor acht de wekker. De trein vertrekt om 8.50. Dan gaan we Guus uitzwaaien.
Trust.

Dag 29 17 augustus ’14 zondag
Om kwart voor 8 ging de wekker af. Aankleden tandjes poetsen en een bakkie thee zetten. Guus wilde alleen een kale cracker en een bakkie thee. Nog even naar het toilet. (is toch de spanning) en dan opweg naar de trein. We hebben hem uitgezwaaid. We willen wel zeker weten dat ie weg is (geintje zonneberg). Nog even broodjes halen bij het bakkertje. En om kwart voor elf stonden we in onze regenjassen en paraplu buiten op de steiger. Onze wandelschoenen aan en gaan met die banaan. We gaan wandelen naar een brug over het kanaal. Daar onder hangt een bak, die vervoerd 2 auto’s en een stuk of 20 personen naar de overkant. Het is net of je in Oostenrijk in de gondel staat. (wat een spanning en sensatie). Aan de overkant gekomen een bakkie koffie gedronken en vervolgens de blauwe route gevolgd voor de sensationele bezienswaardigheden. Dus daar ging wandelvereniging de stampertjes op pad. Eenmaal weer aan boord gekomen, had ik voor iedereen een broodje bal. Heerlijk. S ’middags een tukkie gedaan. De mannen een sudoku en een boek. Eddy van de Windfall kwam nog geld ophalen. Morgen is Yvonne van de Ocean People jarig. Vanavond om half 10 komen de mensen bijeen en gaan we bij de Shaula een liedje zingen en een kadootje overhandigen. Het regent nu pijpenstelen. Niek heeft de sperciebonen afgehaald, en ik ga straks de opperdoezers schillen met een overheerlijk runderfiletlapje. Misschien vanavond kaarten. Dat hebben we nog niet gedaan deze reis. Dat was twee jaar terug wel anders.

• 18 Augustus 2014 - 21:20

De Plasjes:

Hoi lieve mensen,

Wat een prachtige en spannende verhalen weer Snollie!!
    We volgen jullie zeker maar moeten er zelf niet aan denken.
    Compliment voor allen aan boord!!! Goede vaart verder en ook genieten.

Liefs de Plasjes

• 18 Augustus 2014 - 23:05

Peter:

Weer genoten van de verhalen, toen ik las van de golven van 4 m waande ik mij in de klotsende kajuit van Guus, dus ben ik zelf ook maar ligakoek gaan eten (ik heb een groot inlevend vermogen) het mocht niet baten toch plaatsvervangend zeeziek geworden!(of misschien gewoon teveel ligakoek gegeten)

groeten
    Peet en Wil

• 19 Augustus 2014 - 10:45

Marga:

Hoye Bleu wave, Guus is goed thuisgekomen,maar dat hebben jullie al vernomen vi de telefoon.
    Was heel bij om zijn blonde krullen weer te zien, treinreis is goed verlopen.
    lekker in ons eigen bedje, je weet het is klein maar na al die jaren is het nog steeds ons top bed.
    Hopelijk komt er wat blauw door de wolken en wordt de wind minder en kunnen jullie weer goed richting nederland varen, wel of niet zeilend. maar dat jullie weer veilig in de thuishaven belanden.
    Alle verhalen zijn weer boeiend en we weten meteen weer hoe het ervoor staat op jullie schip.
    Maar niet meer kaasfonduen lijkt mij. is voor de hele vloot wel zo veilig.
    Jullie hebben goed voor Guus gezorgd, maar ik ben heel bij dat hij weer op de hof is.
    Wens jullie nog behouden vaart en tot snel.

Kus Marga.

• 19 Augustus 2014 - 13:00

Rob En Marga:

Telkens weer heerlijk om jullie reisverslagen te lezen. En wat ontzettend spannend die hoge golven. Dat zou ik denk ik zelf niet durven...

We hopen dat het weer weer een beetje gaat opknappen en een behouden vaart.

XXXXXXX

• 20 Augustus 2014 - 20:59

Sandra,Armand En Aimee:

Pfff, wat een verhalen! Genieten, maar ook wel bezorgd door het weer, wind en de golven....
    Geniet nog lekker van de laatste loodjes.
    Xxxx

• 22 Augustus 2014 - 20:20

Gre Oud Bossen:

Mooi om te volgen, wat een verhalen, nog een weekje goeie reis verder Richard doet mee aan de 24 uur race vanuit Enkhuizen vertrekken.aankomst 7 uur in Medemblik meestal ga ik kijken bij de aankomst, gezellig altijd daar. How ze taai Gr. Gr

• 24 Augustus 2014 - 11:12

Mariannegelders:

Nou dat is wel werken en spanningen zeg.Ben beetje laat met antwoorden ben een klein weekje naar het prachtige Praag geweest,ben zo blij dat ik over de Moldau heb gevaren !!!!
    Hoop dat het weer wat beter word voor jullie verdere reis.
    groetjes Marianne

• 26 Augustus 2014 - 08:54

Marga:

Goede morgen bleu wave, jullie hebben er al weer een stuk op zitten. En waren vroeg uit de veren.
    De laatste loodjes, jammer dat het weer niet meer meewerkt.
    Nog even en dan is Amsterdam weer in zicht. Trekken jullie het nog een beetje, bijna weer in je eigen bedje en een spinnende poes aan je voeten. Beer zal wel blij zijn als jullie weer thuis zijn.
    Succes met het laatste stuk.