Skolle Bolle - Reisverslag uit Bornholm, Denemarken van FransYvonne - WaarBenJij.nu Skolle Bolle - Reisverslag uit Bornholm, Denemarken van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Skolle Bolle

Door: Yvonne Blom

04 Augustus 2014 | Denemarken, Bornholm

Woensdag 30 juli Ystad-Hano
7 uur opgestaan , palaver en alles storm vast zetten. Het werd weer een lange tocht van 60 NM. Eerst hadden we de wind weer op de kop. Maar de laatste 3 uur hebben we toch kunnen zeilen. 8 en een half tot 9.3 knopen in een hoek van 45 graden. De mannen hadden alle twee al een uur geslapen. Ik was aan de beurt om een tukkie te doen. Voeren we aan de wind in een hoek van 45 graden. Lag ik gelijk met m’n kop tussen de kasjes. Dan er maar uit. Gleed ik uit in het vooronder tussen het bed en badkamer. Ga dan maar een proberen overeind te komen in een hoek van 45 graden. Maar ik laat me niet kennen. Niks zeggen en wachten op het juiste moment en dan overeind. En ja ik ben er nog. De kapitein en zijn maat hadden niets gemerkt. Het was een enerverende tocht.
Het haventje van het eiland Hano is piep klein. We waren van te voren in groepen gedeeld aan de steiger. Het werd dus stapelen. Wij waren voor het slechte weer al aangemeerd ( de eerste slechte uurtjes.) Veel regen en onweer. Maar de rest kreeg dan op zee op hun dak. De laatste kwam om een uur of 8 binnen. Wij waren om half 6 al in de haven van Hano. S ’avonds een zelf gemaakte pizza gegeten met ham en tonijn. Een klein glaasje witte wijn er bij en op tijd de kooi in. O ja nog even terug kijkend op het stadje Ystad. Ystad is voor de lezers onderons de plaats waar Henning Mankel zijn inspiratie vandaan haalt voor zijn boeken van Kurt Wallander. Onwijs mooie spannende boeken. Ik heb ze allemaal. Aanrader!!!
Trust.
Hano 31 juli 2014 havendag.
We stonden alle drie vroeg op. De boot lag de hele te bonken v.d. golven. Broodje gegeten en om 10 uur werden we op de kaden verwacht voor een wandeltocht over het eiland. Het is heel erg warm 30 graden. Hano is een eilandje zonder auto verkeer. De oppervlakte is 2,2 km2 en een omtrek van 6 km. Het hoogste punt is 60 mtr. Er zijn maar 33 vaste bewoners en in de winter maar 15. Tussen 1810 en 1812 diende Hano als basis voor de marine van Groot Brittannië . Een monument (houten kruis) is opgericht op de Engelse begraafplaats. (Engelse kakyrkogarden ) Vanavond hebben we diner bij de haven. De eigenaar Clas Arvemark hete ons van harte welkom.
Het was een geslaagde dag.
Truste.

1 augustus Hano – Karlskrona.
Vandaag om 9 uur de trossen los en op naar Karlskrona. Het was een prachtige dag een half windje 3-4 eerst hebben we een stukje gevlinderd met de spinakerboom. Peter Stubbe krijgt persoonlijk uitleg wat het allemaal in houd. Het schijnt dat ie er slapeloze nachten van heeft. En dat willen wij Wilma niet aan doen. Het was een relaxte dag, zon 6.5 knopen. We kwamen rond 5 uur de haven van Karlskrona binnen varen. Allemaal in een aparte box. Een boot had motorpech, en kreeg een sleep van de Shaula. Morgen gaan ze de motor na kijken. Het is groot feest in de haven. Een muziekfestival en kermis in de stad. Het was dus weer gezellie en weeeer prachtig weer. We zouden eerst een steigerborrel organiseren maar daar kregen we van de havenmeester geen toestemming voor. Aan boord mag je zoveel drinken als je wilt. Maar niet op de stijger. Met alcohol zijn ze in Zweden heel erg streng. Het percentage alcoholisten is ook erg hoog. S ‘avonds de stad nog in geweest. Het stadje valt een beetje tegen. Een sombere boel ondanks de zon. Dus aan boord nog een biertje gedronken. Het was een prachtige avond. Morgen een haven en wasdag. Trust.
2 augustus havendag Karlskrona.
Vandaag haven en wasdag. Eerst weer rustig een ontbijtje, geen gehaast dat we gelijk weer de zee op moeten. Heerlijk. Boodschappen gedaan. Guus heeft een gaaf tassie op wieltjes. Dus die hebben we gebombardeerd als pakezel. Maar hij laat zich graag gebruiken. Vanavond gaan we met Buizers, plaatgrillen. Dus lekkere vleesjes en visjes, salades gemaakt. Het is vandaag voor het eerst overdag regenachtig. Dus zitten we een paar uurtjes binnen. Even nog wat informatie over het stadje Karlskrona. De stad bevat 35000 inwoners. Het ligt in de provincie Blekinge. Het stadje is gebouwd op 30 eilandjes. En in het weekeinde komen de meeste mensen met hun bootjes naar deze haven om het weekend te vieren. Dat hebben we geweten. Wat een herrie. Maar wel gezellig. Alleen ik moest weer naast de steiger stappen. Frans en de buurman hebben me er uit getrokken. Maar ik was niet de enige. Er waren nog drie vrouwen in het water gevallen. Het waren ook smalle steigertjes. En dan moet je opletten waar je loopt. En dat doe ik soms niet. Maar het werd een smakelijke en gezellig warme avond.

3 augustus ’14 Karlskrona – Nexo
Om 6 uur de wekker. En om 7 uur de trossen los. Vandaag gaan we naar het Deense eiland Nexo met twee puntjes op de O. maar ik ken het knoppie niet vinden. Het is 68 mijl varen, dus we zijn de eerste 12 uur onder de pannen. We hebben de wind, aan de wind, dus de hellingproef was weer 45 graden, maar het was een super zeildagje. We voeren zo’n 7 ½ knoop. Dus waren we binnen de geplande tijd in de haven van Nexo met puntjes. Het is een leuk havenstadje. We liggen weer tegen oude autobanden aan. Dus de schuurplanken kwamen weer van pas. Nienke had al een heerlijke pasta salade gemaakt. Dus konden we zo aanvallen!!!!. Daarna een spontane steigerborrel. We hebben het niet laat gemaakt. We waren gaar. Guus lag al om 10 uur op bed. Wij een uurtje later. Morgen gaan we de boel verkennen.
Trust.

• 05 Augustus 2014 - 14:51

Marga:

Hoye kapitein en bemanning, de verhalen worden steeds beter Yvon, goed opslaan voor eventueel latere memoires. Mankel is wel de herkenning in ysted en de vele series die daar in de omgeving afspelen . Was zondag met Diana naar Zuiver, top dagje lekker zonnetje en heerlijk gerelaxt.
    Dus deze actie was heeeel goed besteed. Na de sauna nog even naar het terras, lekker paulanertje
    en wat gegeten. Jullie krijgen de groeten van alle familieleden die deze week op mij gepast hebben, en ook gevoederd. deze week is weer gewoon aan de bak, en het weer is nog prima hier.
    Was zaterdag ook nog even op de jachthaven, en Jan Bras meldde dat er voor aan de boot een nieuw touw nodig is. Gaat hij even regelen, e je weet Jan is goed in het schiemanswerk op de boot.
    De groeten van alle sloterplassers en ze wensen jullie alle drie nog heel veel mooie dagen toe.
    Op de vinkeveense plassen hebben ze het weekend vier mensen aangevaren, die in een sloep voeren met een heuse Riva, wel twee doden bij gevallen. De Riva zag er niet zo fraai meer uit na de crash, het is ook niet de bedoeling dat je daar van dit soort capriolen mee uithaalt.
    Als ik de weergoden goed begrijp komt er waarschijnlijk na het weekend verandering in het weer.
    Een stukje van bertha komt onze kant op, afwachten maar. O ja Guus bij Jaq de buurman is de hele tweede etage ondergelopen met het noodweer van verleden week. Was hij niet echt blij mee.
    Genieten jullie nog lekker en weer tot lees.

Kus Marga.

• 05 Augustus 2014 - 22:06

Gre Oud-Bossen:

Hoi Frans en Yvon,
    Wat hebben jullie het tof en mooie beschrijving van alle plaatsen
    geniet ervan. Ik ben zondag bij Tiny geweest en alles was goed, ze zat
    mooi onder de bomen en Hans en Maatje gaven een afscheid borrel,
    die zouden maandag weer vertrekken. Tiny ging ook maandag weer naar huis.
    groetjes Gré

• 06 Augustus 2014 - 20:47

Plassio:

Lieve mensen,

Wat een schitterende verhalen blommie!!
    Wij moeten er niet aan denken, wordt bij het lezen al zeeziek.
    Geniet er allen van en groetjes aan alle bekenden!!!!
    En bovenal goede vaart.

De Plasjes

• 06 Augustus 2014 - 22:47

Peter :

Hi guys

Na het genaken zijn we dus nu aan t vlinderen geslagen in de spinakerboom, ik hoop dat jullie er daarmee op vooruit zijn gegaan, maar heb vooralsnog hieromtrent geen enkele zekerheid. Ben blij met jullie schriftelijke toezegging om mij later rustig uit te leggen welke bezigheden dit betrof. Tot dan laat ik mijn fantasie daarover dus maar de vrije loop.

Yvonne het komt mij voor dat je al eens eerder van t steigertje bent gegleden, maar niet getreurd volgens Wilma is dat Frans zijn schuld want zo gaat dat bij ons ook altijd als zij struikelt (echt waar) . Hoedanook zijn we blij dat het ook dit keer goed is afgelopen.

Nu dus in Denemarken. ik ken t land hoofdzakelijk van Kopenhagen maar je kunt er lekker eten en ze spreken er voornamelijk Deens. Ze hebben in het verleden ook wel eens wat rondgevaren.Tot zover mijn demografische kennis van het geboorteland van mijn kleinzoon Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen

Alle gekheid op en stokje Yvon, ik zij het je al eerder; er zit een potentiële schrijfster in je, je moet er echt iets mee doen!

groeten van jullie vrienden

Peter en Wilma

• 09 Augustus 2014 - 10:48

Mariannegelders:

hoi hoi,

nou had net al een heel bericht geschreven op iets wat er tussendoor kwam om op te schrijven effin dan nog maar een keer.
    Mooi al die verhalen van Ystad en Hano.En zag het helemaal voor me dat je niet op kon staan en moest wachten tot de boot weer goed lag,zie het zo voor me.En een beetje oppassen he met die steigertjes!!!
    Volgens mij hebben jullie in ieder geval veel plezier en dat is fijn!
    Oja en die puntjes heb ik ook nog nooit kunnen vinden,toch maar eens informeren bij iemand haha.

Nou nog veel vaarplezier en groetjes van Marianne.

• 11 Augustus 2014 - 12:58

Wout En Gerda:

Geweldige reisverhalen en wij zijn blij dat jullie zo genieten. Hoop dat voor de rest alles naar wens gaat.

Liefs Wout en Gerda

• 11 Augustus 2014 - 15:39

Marga:

hoi kaptein en bemanning, Gaat ie goed ,laatste week al weer.
    Hebben jullie al regen gehad, hier was gisteren code geel, aan de westkant niet echt gezien.
    Wel wat felle buien, maar tussen de buien door was het prima te fietsen. We hebben aan de westkant toch steeds massel gelukkig. krijgen jullie voor de laatste week nog even versterking aan boord, en
    dan de laatste loodjes. dan zit deze reis er al weer op. Jullie hebben wel uitzonderlijk weer getroffen.
    Verjaardag bij niek was gezellig en jullie krijgen de groeten van iedereen.
    nog veel vaarplezier, en tot horens of ziens.