Wind op de kop - Reisverslag uit Gedser, Denemarken van FransYvonne - WaarBenJij.nu Wind op de kop - Reisverslag uit Gedser, Denemarken van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Wind op de kop

Door: Yvonne Blom

25 Juli 2014 | Denemarken, Gedser

Maandag 14 juli 2014 Amsterdam Lelystad,

Het grote avontuur gaat weer beginnen!!

Het is nu een rondje BALTIC cruisen.
De officiële datum dat we me 20 boten vertrekken is zondag 20 juli ’14.
Maar Frans en ik hebben er een week voor en een week erna aan geplakt.
Het was wel weer een behoorlijke drukke voorbereiding. Voordat je alles weer aan
Bevoorrading aan boord hebt. En ook de tassen met kleding etc. voor de opstappers, Manon
Tom, Guus en Niek.
Vanmorgen om half 8 de wekker gezet. Eerst gisteravond nog afscheid van Coby en Peter (buren) genomen. Met een borrel en wat hapjes de finale Argentinië Duitsland gekeken.
Ze hebben toch weer gewonnen onze geliefde oosterburen. Om 10 uur zijn we vertrokken.
We werden uitgezwaaid door Fieke en Ties, Manon, Tom en de kids, lief.
Het was een mooi zeil weertje. We kwamen om half 5 in Lelystad aan. We liggen nu in
De Houtrib haven.
Anton en Nienke stonden ons al op te wachten. Smiddags thee bij hun gedronken (ja je hebt
Het goed gelezen). Even relaxen op de Blue Wave. Vanavond eten we bij de fam. de Buizer.
Gezellie!!!.. Eerst even een wijntje en dan aan de gebakken piepers met een gehaktbal, heerlijk!!!.. Misschien nog een kaartje leggen. Het plan is morgen naar Stavoren te gaan.
Daar ken je goedkoop tanken. We moeten toch op de kleintjes letten!!
Dit was het spannende avontuur voor vandaag, tot morgen.

Dinsdag 15 juli ’14 Stavoren.

Vanmorgen om kwart over 10 de trossen los gegooid, en op naar Stavoren.
Het zou een prachtige dag worden, maar het zonnetje had een snipperdag.
We hadden de wind uit het zuiden. De genaker kwam uit het vooronder tevoorschijn
Alles opgetuigd, we gingen als een tierelier. Ruim 8 knopen.
Op een gegeven moment trok de wind aan, met vlagen 5 a 6 bft.
Dus de genaker weer in zijn jassie gestopt. We zijn verder op het fokkie naar Stavoren getuft.
We waren daar om 3 uur in de oude haven. Een plekje aan de kade. Helemaal goed.
We zaten even op de kade, en daar kwam de Felice aan varen. Dit jaar laten ze verstek gaan bij Ocean People. Om 7 uur kwam de fam. Buizer eten Gezellie!!. Na het eten een stukje lopen
Langs het IJsselmeer. Een prachtige nieuwe sluis hebben ze gebouwd. Thuis gekomen de bende opgeruimd en de kooi in.
Morgen weer een nieuwe dag. Op naar Makkum.
Ont Moan.

Woensdag 16 juli ’14 Makkum

Voordat we weggaan eerst even tanken. 1.43 euro.
Prachtige dag, lekker zonnetje. Maar geen wind. Het wordt moteren. Het IJsselmeer was zo glad als een spiegel. Weinig bootjes. Om 10 uur zijn we vertrokken, 1400 toeren, goed insmeren dan hou je het lang vol. Heel veel vliegjes. Om 12.15 Makkum binnen gelopen.
Naar het einde gevaren, daar lagen Anton en Nienke. Nienke weer naar de tandarts. Haar implantaat was er uit. S”middags Makkum verkent. Mooi stadje maar er is niets te beleven.
S’avonds kwamen Rob en Petra van de White Elephant langszij. Met zn allen wat gedronken en pasta salade van Nienke gegeten. Na het eten een ijsje gescoord in Makkum, en weer vroeg de kooi in. Morgen op naar Harlingen.
Truste.

Donderdag 17 juli ’14 Harlingen

Om half elf vertrokken uit Makkum vanwege het tij. De haven van Makkum uit varen en we lagen binnen no time vast. Niet los te krijgen.
Over de marifoon de Wink opgeroepen en voor bij de punt een lijn naar de Wink gegooid.
Anton gooide zijn pk’s in de strijd, en binnen de kortste keren lagen we weer los. Het was een verdwaald zandhoopje. Twee en een half uur later kwamen we de haven van Harlingen binnen. De Wink lag voor een brug te wachten en wachten. Dus Frans dacht gas er op en gaan, dat duurt me veel te lang. Achter ons gelijk de brug dicht. Geen Wink achter ons. Lagen wij in de verkeerde haven. Het was de Noorderhaven in plaats van de Zuiderhaven. Foutje bedankt. De Wink had dus toch gelijk. Een maal in de goede haven was het helemaal top. S’avonds kwamen er nog een paar boten van Ocean People bij. Rob en Petra ook met de Bavaria 42. Het werd een gezellige avond.
Oant Sjen.

Vrijdag 18 juli ’14 Harlingen.

Het wat weer een warme dag. Een luifel over de giek gemaakt tegen de zon.
En dan zitten en vooral heeeel dom kijken. Heerlijk. Heb ik geen moeite mee.
Frans was er als eerste uit vanmorgen. (altijd). Ging douchen op de wal, en zag dat er bij de Wink 3 eieren tegen de kap kapot gegooid waren. Dus dat werd poetsen. Bij de jumbo boodschappen gedaan, Radler halen. Dat drinken de mannen. Ik niet (ben geen mietje).
Mosselen gekocht etc. Heerlijk. Frans met zijn Radler en ik met een overheerlijk koud biertje. Er zijn al een stuk of 10 boten van Ocean People binnen gevaren. De meeste kennen we wel. Dus het was net een verjaardagsfeestje. Gezellie. Hier in de haven hebben we een verval van zon 2.5 meter, en geen drijvende steiger. Bij de stootwillen moeten schuurplanken. We lagen 5 rijen dik. O ja vanmiddag nog even een terrasje gepikt. Met uitzicht op de ingang van de haven. Heel vervelend allemaal. Waar we vooral vandaag van onder de indruk waren, is dat vreselijke vliegongeluk in de Oekraine. Vreselijk voor de nabestaanden.
Tot morgen en geniet van het leven. Het leven is kort.

Zaterdag 19 juli ’14 Harlingen

Vandaag kwamen Tom en Manon. Onze overburen. Zij varen 4 dagen met ons mee, als opstappers. Dus alles nog even proper maken voor vandaag en onderweg. Nog even met Nienke wezen shoppen. Een leuk shirt gescoord. Om 4 uur kwamen de buren. Even de tassen uit de auto, en proberen om de auto te parkeren. Na een uur kwamen ze oververhit terug lopen. Ze hadden de auto bijna in Stavoren geparkeerd. En hadden dus onwijze dorst. Eerst een paar gele rakkers. Toen een sateetje met brood en sla. Koffie en 43 liqeur toe. Een paar maar. Het bleef blaf heet in de boot. Maar we moesten toch naar bed. Morgen een lange dag en nacht. Het was weer gezellie.
Ont moan.

Zondag 20 juli ’14 en maandag 21 juli Harlingen Cuxhaven.

Om 7 uur de wekker, en om kwart over 8 de landvasten los.
De eerste 10 boten konden door de twee bruggen. En later de andere 10. In het begin een heerlijk zeilweertje. Manon aan het roer. Daar staat ze als een vis in het water. De wind viel na een paar uur weg, dus het werd moteren. Frans en ik hebben om beurten een tukkie gedaan. Broodjes gegeten. De genaker er voor. Was de eerste keer geen succes. Dus weg met dat ding. Later toch nog maar een keer proberen. Manon had in het begin last van een haarbal. Dat krijg je als je geen pilletje tegen zeeziekte inneemt. Maar ze kan sturen als een tierelier en had een smile van hier tot tokio op haar gezicht. S’avonds op zee pasta bolognaise in een bakkie, anders waait het van je bordt. We hadden een lange tijd stroom mee. S,avond weer een poging gedaan de genaker op te zetten. De wind hadden we op de kont. We voeren 8 knopen. Maar in de verte kwamen er zwarte wolken op ons af, zoals voorspeld. De genaker weer naar binnen (zo doe je toch nog wat aan je conditie) De fok uitgerold en regenkleding aan, en afwachten. We kregen de volle laag. De weerlichten leken wel lasapparaten. Je werd compleet verblind. Frans en Manon gingen als eerst naar bed (ieder in een andere kooi).Tom en ik hadden de eerste wacht. Om 12 uur kwam Paul van Ocean People aan de marifoon. Om te horen of het met iedereen goed ging en wat je positie was. Om 12 uur konden Tom en ik de kooi in voor 3 uurtjes. De zee ging behoorlijk tekeer. Af en toe was het net of ik aan het skidiven was. En kwam dan weer met een knal op bed terug. Dus niet geslapen. Om drie uur weer wacht gelopen. Het plensde van de regen, incl. onweer en hoge golven. Na een tijdje ben je daar ook weer aangewend. We moesten ook nog door een ankerplaats, met een stuk of 15 vrachtschepen. Dus goed op de AIS kijken, of er niet eentje vertrekt. Dat was dus ook zo. De Kendix moest daardoor uitwijken. Het was een heftig nachtje. Wel waren we voor de berekende tijd in de haven. 25 uur hadden we er overgedaan. Dat viel mee. Er kwamen 6 uur later ook nog boten van onze groep binnen. Eenmaal aangemeerd in de haven van Cuxhaven, eerst een overheerlijk koud biertje. Hadden we verdient. Een uitsmijter er bij, en toen de kooi in. Tom en Manon gingen de buurt onveilig maken en een terrasje pikken. Die waren ook even lekker een paar dagen weg zonder de zorg van de kinderen. S’middags de was gedaan. Ja, ik ben een propere huisvrouw. Guus had vertraging met de trein. Na 12 reizen kwam hij op het station van Cuxhaven aan. Frans had hem met de huurfiets van Manon opgehaald. Ik had inmiddels de bootquisine klaar. Koffie en een 43 toe. En de kooi in. Morgen om 6 uur gaat de wekker weer. Guus was net gewend om s ’morgens om half 9 uit bed te komen. Dus die heeft morgen last van een Jetlag.
Truste

Dinsdag 22 juli ’14 Rendsburg.
Vandaag door het Kielerkanaal.
Vroeg vertrokken en naar de grote sluizen gevaren. Daar een tijd van ongeveer anderhalve uur gedobberd. Eerst ging er een onwijs groot passagiersschip in, en daarna wij met 21 boten. Het was een drijvende steiger op water niveau hoogte. Dus de stootwillen horizontaal laten zakken. Maar eenmaal op plaats van bestemming konden we tegen een anderen boten aanmeren. Ik zag er wel tegenop, maar het viel alles mee. S’middags om half 5 aangemeerd in een haventje halve kanaal (woord speling). Er was gelijk een steigerborrel, en daarna met z’n zevenen een vorkje geprikt. Het was gezellie en lekker, wat wil je nog meer. Het was tenslotte
Bonte avond. Tom en Manon vertrekken morgen weer huiswaards, dus nog even een afzakkertje bij de fam. Buizer. De trein van de buren vertrekt morgen om ongeveer 9 uur. En wij vertrekken ook die tijd.
Het werd een zwoele nacht.

Woensdag 23 juli ’14 Rendsburg Silksee.

Lekker uitgeslapen wel tot 7.30 uur. Het is weer een zonnige dag. Vandaag zijn Tom en Manon vertrokken. We hebben een onwijs leuke tijd met ze gehad. We zullen ze missen. Maar we hebben gelukkig Guus nog aan boord. Vandaag het laatste stuk door het kanaal en weer naar de sluis. Daar hebben we 3 uur lang gedobberd voordat we de sluis in mochten.
Eenmaal aangemeerd 35 euro afrekenen en ondertussen werd er geschud. Het zou een tochtje worden van 5.5 uur maar dat werd wel overschreden. In Silksee lagen we aan een lange steiger. Heel veel mensen gingen zwemmen. Maar ik had net de vuilwatertank leeg laten lopen. Heb ik maar niet gezegd. Ik hoop dat ze hun mond dicht hadden met het zwemmen. S’avonds naar de Pizzaboer geweest. Heerlijk gegeten. Op tijd naar bed morgen een lange vaardag.
Trust.

Donderdag 24 juli ’14 Silksee Gedser

Het werd een hele lange tocht. Met alleen maar wind op de kop. Dus hoge golven en veel stroming en wind uit de verkeerde hoek. Dan duurt 12 uur erg lang. Sommige boten kwamen 4 uur later dan wij binnen. Met z’n vijven gegeten en een bakkie toe. Morgen een snipper dag. Het lijkt wel vakantie!!!! Het was laat voordat ik naar bed ging. We houden het kort vandaag,
Tot morgen.

Vrijdag 25 juli ’14 Gedser.

Lekker uitgeslapen. De mannen hadden het achterdek geschrobt (was nodig) en hun douche schoongemaakt. Dat was wel lekker wakker worden. Ontbijtje gedaan en toen zijn de mannen gaan fietsen of lopen. Weet ik eigenlijk niet. Ik heb nu alles op de computer ingevoerd.

• 25 Juli 2014 - 14:38

Rob En Marga:

Bom dia lieve vrienden,

Wat een avontuur weer. Fijn om jullie te mogen volgen. Heel veel liefs XXXXX

• 25 Juli 2014 - 16:00

Cora:

Hey! leuk om te lezen weer! jullie zijn lekker op dreef in elk geval.
    Geniet er nog maar van xx Cora

• 25 Juli 2014 - 17:46

Armand, Sandra En Aimee:

Klinkt goed!!! Hier mooi weer na wisselvallig weer .... Reis goed gegaan. Mooie en gezellige camping aan het strand en met 7 zwembaden. Markt bezoekje was weggeregend... X

• 25 Juli 2014 - 17:50

Marianne Gelders:

hallootjes,

Nou dat is een lang reisverslag wat je hebt gemaakt en ik vond het leuk om te lezen waar jullie al geweest zijn!
    zo op de kaart te zien heb je nog wat voor de boeg van hier naar Zweden en terug via Polen enz.
    Wens jullie nog veel plezier en gezelligheid,en een behouden vaart!!!

groetjes Marianne.

• 25 Juli 2014 - 19:57

Wim En Sophie:

Hoi luitjes, leuk weer van jullie te horen, zo te lezen is het weer allerminst saai op de boten van de Nederlandse kapitaal krachtigen.
    Ikzelf heb hele goede herinneringen aan de route die jullie al hebben gevaren en er nog aan komen, er zijn in de zomermaanden weinig mooiere plekken als varen in de Oostzee, althans ik denk dat jullie die kant opgaan.
    Mochten jullie iemand tegenkomen die veel op mij lijkt van een jaar of 50, niets laten merken !! Anders ben ik aan de beurt voor achterstallige alimentatie.
    Liefs van hier. Wim en Sophie

• 25 Juli 2014 - 22:49

Steph & Meiden:

Allo allo!!!

Leest weer weg als n uiterst vervelend tochtjes!!!

• 27 Juli 2014 - 11:32

Jacob Jan En Marijke :

Zo! Ondertussen al heel wat leuke dagjes gehad zo te lezen! Wij wensen jullie nog heel veel plezier verder. En vergeet niet te genieten van al het moois!
    Wij zijn gister verhuisd, dit ging ook allemaal heel voorspoedig. Vandaag lekker rustig aan dagje, even bijkomen van alle drukte. En vanavond voor het eerst in bad!

Liefs van ons. Xx

• 27 Juli 2014 - 21:23

De Plasjes:

Hallo lievies,

Mooie verhalen, ga zo door en pas goed op elkaar.
    Nog heel veel vaarplezier en maak er wat van.

Dikke kus de Plasjes

• 28 Juli 2014 - 11:06

Niek:

Goed en leuk om weer wat van jullie te lezen. Het weer op de noordzee zat jullie niet erg mee. Maar als ik naar de weervoorspellingen kijk moeten jullie behoorlijk veel zon hebben gehad. Ik kan jullie niet altijd volgen met AIS.
    Gr Niek

• 28 Juli 2014 - 23:42

Peter:

Hi guys

Net als vorig jaar leest jullie verslag als een boek en draagt vooral het gevoel "gezellie"uit.

Een aantal zaken vind ik wel verontrustend; de heren drinken Radler??? En wat in godsnaam is een GENAKER?? Ik heb het geïnformeerd bij andere schippers maar die lui zijn gewoon niet te genaken dus weet ik nog steeds niet wat het is

Be safe en tot ziens!

jullie vriend Peter

ps Hazes is verlengd

• 29 Juli 2014 - 15:21

Marga:

Ahoy kaptein en matrozen,
    Getroffen met het weer he, lekker hoor hoeven de skisokken niet aan.
    Wel goed smeren , net als de binnenkant.
    Heb zondag de voorbereiding van de begrafenis van Michiel de Ruyter op de dam gezien.
    Ja ja Amsterdam heeft het, de dam was afgezet en er waren 800 vrijwillige figuranten allemaal in ouderwetse kostuums. Gratis en voor niets gezien vanuit het dames café bij de Bijenkorf.
    Ik zie dat Portugal ook weer on line is zo hoor je nog eens wat.
    Het is hier nog steeds klef en zoals Guus altijd zegt moekerig weer.
    Gisteren de watersnood overleefd, het was even goed mis in Amsterdam, heb zelfs een rondvaarttram gezien.
    Werk gaat gewoon door en morgen eten bij Henk, en donderdag bij mama, is deze week al weer een heel stuk om. Op naar jullie volgende avonturen, en hopelijk een lekker windje in de zeilen.
    heel veel plezier.
    En een dikke kus Marga.

• 29 Juli 2014 - 20:57

Gre Oud-Bossen:

Hoi Yvon en Frans,
    Wat een leuk verslag, ik volg jullie via een andere site. Waren de krijt rotsen mooi.
    Hier alles goed, de jongens zijn met vakantie. Groetjes van je ouwe tante