MOOI WEER - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu MOOI WEER - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu

MOOI WEER

Door: Yvonne Blom

06 Juli 2015 | Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

30-06-2015 dinsdag Blankenberge

Vandaag nog in Blankenberge. Melanie vanmorgen gefeliciteerd met haar 34e verjaardag. We gaan het hier aan boord uitgebreid vieren. We hebben even het stadje verkend. Gezellig pittoresk stadje. En alle mensen gaan na hun werk na de kroeg. Ook vervelend. Het weer was heerlijk. Lekker buiten gezeten. De dag vloog voorbij.
Ont moan.

01-07-2015 woensdag Blankenberge – Newpoort.

De wekker ging om 8 uur. Om half 10 de trossen los. We hebben ons gisteravond geestelijk voorbereid op deze zware tocht van 17 nm. De zipzapper er voor en het hele stuk gezeild. Ging toppie. De Wink had al een box voor ons gereserveerd. Dus we konden zo aanmeren. Het was weer in de oude vertrouwde omgeving. Het was wel behoorlijk opgeknapt en vernieuwd in de haven.
We lagen nu niet in een laag bagger. S’middags was het blaf heet. Dus badpak aan en de plomp in. Even naar de Wink gezwommen die lag aan de overkant. Nienke was ook gelijk van de partij. Lekker afgekoeld in het water. Even afspoelen met de buitendouche. Helemaal goed. Wim kon de verleiding ook niet weerstaan en sprong ook in het water. Na het zwemmen werd hij door zwager Frans even grondig afgespoeld. Toch maar even door de warmte New Poort in voor de nodige boodschappen. Vanavond in de kuip met z’n allen plaatgrillen. Lekker makkelijk, sla pastasalade aardappelsalade en klaar is klara. Het bleef tot middernacht nog 30 graden. Maar we mogen niet zeuren. Dit willen we toch zo graag! Uiteindelijk toch maar naar bed. Zonder dekens!! Spannend!!
Handjes boven de dekens. (o nee dat kan niet)
Tuste

02-07-2015 donderdag New Poort – Duinkerke.
Om 7 uur opgestaan en de trossen om 8 uur losgegooid. Wim is smorgens aan je yoghurt met muesli. Hij kijkt er een beetje zuur bij. Ik kijk het nog een daggie an. Dan geef ik hem maar zijn vertrouwde broodje met hagelslag en jam. Wordt ie helemaal gelukkig van. Eenmaal het kanaal uitgevaren en de zee op, kregen we de schrik van ons legen. Ruwe zee, wind op de kop en bokkie koud. Zitten we daar met z’n drieën in onze hemdjes en korte broeken. Dat duurde niet lang. Al heel rap hadden we de truien aan. Vandaag gaan we weer varen over het trappegeer. Niek ook wel bekend. Moet je precies tussen de boeien blijven, anders zit je zo op een zandbank. In Duinkerken aangekomen, eerst even getankt. Dat is ook altijd een geklooi met je creditcard, en je moet ook wel even de tijd en het geduld opbrengen Nienke!. Maar alles kom goe. Vanavond Italiaanse kaasfondue bij de Buizers eten. Ik hoop dat dit jaar de tafel niet in de hens vliegt. We zijn voorzichtig Marga!
Tot morgen.

03-07-2015 vrijdag Duinkerke.
Om tien uur vanmorgen gingen onze luiken pas open. De klok in de rondte geslapen. Even een ontbijtje, lekkere broodjes en voor Wim zijn favoriete hagelslag, jam en ook nog een broodje ei. Wat een verwennerij. Het is behoorlijk warm. Ik heb eerst twee wassen gedraaid. Was even nodig, het begon de meuren in de boot. Wim heeft 26 onderbroeken mee, die hoef ik niet te wassen. S’middags Duinkerke verkent. Het is in de stad een beetje vergane glorie. Ze mogen het hier en daar wel een beetje opknappen. Het plan van de Wink en de Bleu Wave was om morgen vroeg te vertrekken, maar dat zit er niet in. Wind 4 a 5 bft op de kop. En dat tien uur lang. Daar hebben we geen zin in. We blijven nog maar een daggie. Vandaag heeft een ieder met zijn eigen huishouden gegeten. Maar s’avonds toch samen maar weer een wijntje gedronken. Nienke en ik hebben Amsterdamse liederen gezongen, tot grote ergernis van onze mannen. Maar daar hebben wij poep aan. Het was weer gezellie. Om een uur of 11 de kooi in gedoken. De luiken allemaal open. Het was wat broeierig. Morgen naar de vers markt. Even wat groente scoren. Ze hebben niet al te veel keuze hier. In Nederland zijn we daar toch wel erg verwend mee.
04-07-2015 zaterdag Duinkerke.
Weer het klokkie rond geslapen. Het weer is iets minder. Harde wind en af en toe een regenbuitje tegen het stof. Straks even overleggen hoe laat we naar de markt gaan. De markt leek wel op de Dappermarkt. Dus altijd goed. Schoenen voor 5 euro. Alleen een pond tomaten voor 6 euro. Ze waren lekker. S’avonds hier aan boord tomatensoep gegeten. En weer vroeg de kooi in. Morgen naar Boulogne sur mer. Om half 8 vertrekken, het is ongeveer 10 uur varen.

05-07-2015 zondag Duinkerke- Boulogne sur mer.
Om klokslag half 8 vertrokken. Het leek in eerste instantie rustig zeilweer. Eenmaal op zee was het heftig. De wind liep op tot 4-5 bft. En windstoten van 6. En dat op de kop is niet lekker. Grote golven. De Wink was er ook niet zo blij mee. Om een gegeven moment onderzeil hadden we een snelheid van 11 knopen bereikt. Binnen 5 uur kwamen we Boulogne binnen varen, in de plenzende regen. Maar wel met een record tijd. Alles was zeiknat. Maar waar vocht is , is vreugde. Eenmaal aangemeerd en de kleding uit, een broodje gegeten en een tukkie gedaan. Hier in de haven heb je een verval van 10 meter. We liggen dus in een behoorlijk gat. Vanavond hebben we Roti gegeten. Onze gasten hadden dat nog nooit geproefd. Het werd goedgekeurd. Nog even een spelletje rummi cup. En om half 12 de kooi in. Het water was wat onstuimig net of we in de baarmoeder lagen zou Guus wel zeggen. Morgen blijven we hier liggen.

Truste

• 06 Juli 2015 - 22:23

Sandra:

Hoi pipeloi, het klinkt allemaal weer goed

• 07 Juli 2015 - 02:06

Melanie:

• 07 Juli 2015 - 11:32

Armand:

Jullie houden wel van vroeg opstaan zeg. hahaha ...
    Geniet er maar lekker van en dat doen jullie zeker weten
    Ga vooral zo door met lekker eten en goed drinken!

Nog heel veel plezier...

Sandra, Aimee en Armand

• 07 Juli 2015 - 11:48

Gerda En Wout:

Nou dat klink weer helemaal goed. Top!!! Blijf genieten en we duimen voor mooi en rustig weer.
    Groetjes van ons

• 10 Juli 2015 - 09:44

Guus En Marga:

ahoy bleu wave

Wat rustiger weer nu volgens mij zitten jullie nu lekker in het zonnetje te ontbijten, met yvonnes onovertroffen broodjes.
    Wel blijven bewegen, met al het eetwerk anders kunnen jullie niet meer van boord af.
    Is Edith al ingescheept?
    we hebben afgelopen week hier ook genoeg wind gehad. Maar nu lekker genieten met een zonnig weekend in het zicht.
    Behouden vaart en veel plezier.

Guus en Marga.

• 11 Juli 2015 - 16:37

Gré:

Hoi Frans en Yvonne, Hier nu 28 gr. Je moeder zit op de boot, komt maandag terug.
    Iemand had de boot schoon gemaakt. De jongens hebben het druk met tulpen rooien. .Wat hebben jullie het leuk. Gr. je ouwe Tante

• 12 Juli 2015 - 17:44

Peter En Coby:

Klinkt goed allemaal , blijf vooral zingen !!!!! gezellie
    We duimen voor mooi weer en met beer gaat alles goed

• 15 Juli 2015 - 21:54

Marijke Of Jacob Jan Blom:

Hey! Mooie verhalen, heerlijk om te lezen. We houden jullie ook in de gaten met de MarineTraffic.