Verwaaid - Reisverslag uit Blankenberge, België van FransYvonne - WaarBenJij.nu Verwaaid - Reisverslag uit Blankenberge, België van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Verwaaid

Door: Yvonne Blom

28 Juli 2015 | België, Blankenberge

Diepe woensdag 22-07-2015
Vandaag zijn Marianne Gelders en Chris van Harlingen jarig. Alle bij Gefeliciteerd!! Vers stokbroodje met Pathé en een gekookt eitje, mijn dag kan niet meer stuk. Buiten koffie gedronken en even een palaver met de Buyzers gehouden. We zijn tot de conclusie gekomen, dat we vandaag niet vertrekken. In het nauw van Calles is er vanmiddag als wij er doorheen varen een harde wind. Das niet fijn. Dus van middag nog ff sjekken op windfinder en windguro of er nog wat veranderd de aankomende 24 uur. Aan de hand daarvan nemen wij een beslissing of we morgenochtend vroeg of s ’middags vertrekken naar Duinkerke. Het maakt mij niet uit. Jullie horen van ons. S ’middags visite gehad v.d., Kalisto een Breehorn 37 van Ada en Ferry Veenman uit Lelystad. Het zijn kennissen van Anton en Nienke. Ze hebben eerst even geborreld bij ons en later hebben we gezamenlijk met zijn 7venen bij ons aan boord gegeten. Het werd laat en gezellig.

Tot morgen.
23-07-2015 donderdag 23-07-2015 Diepe Duinkerke
Vandaag om tien voor drie s ’middags vertrokken. Goed getijde dus vandaar die tijd. Op naar Duinkerke. Het was een ideaal zeilwindje en weertje. (Eindelijk)!! De hele afstand 55 mijl gevlinderd. In het begin een beetje stroom tegen. Later 9 knopen. Eenmaal de haven ingevaren en afgemeerd, hoorden we via de Kalisto dat de Wink in een andere haven lagen. Dus de trossen weer los. De buyzers konden ons niet bereiken. We hadden de marifoon niet op kanaal 16 staan. Dom!!! Maar dat we de trossen weer los moesten gooien was niet zo erg. We lagen langs een paar eikels van Fransen. Dus toedeledoki. Dat is het mooie van een boot. Later in de andere haven in Duinkerke afgemeerd. Lekker gegeten bij Nienke ratatouille. We hadden het eten net op, toen brak er een behoorlijke brand uit tegen over ons op het industrieterrein. Sensatie!!! Het was zwart van de rook. Wij hadden er gelukkig geen last van. Maar in de haven waar we niet lagen, werden de mensen er uitgerookt. Op tijd naar bed vandaag. Frans was opperde pop. Niek mocht nog even opblijven!
Truste.
24-07-2015 vrijdag Duinkerke New Poort.
Vanmorgen werden we al vroeg gewekt door Nienke. Anton had de weersberichten uitgelezen en kwam tot de conclusie dat het beter was dat we gelijk vertrokken. Dus kleren aan, alles storm vast, elektra naar binnen en gaan met die banaan. Naar New Poort is het maar 19 mijl. Dan hebben we als we over het trappegeer gevaren hebben, misschien nog een goed plaatsje in de haven van New Poort. Er is nl. heeeel slecht weer op komst. Duinkerke is dan niet zo geschikt om te blijven liggen. Het ligt aan direct aan zee. Dus op naar New Poort. Met een paar uur lagen we daar weer afgemeerd. Wel een super plaatsje. En ook net op tijd. De haven lag bommetje vol. S ’middags zijn Niek en Frans naar de plaatselijke Kroeg annex Rest. De tour de France wezen kijken. Sávonds lekker gegeten. Rijst , vlees en groentes met Indische kruiden en veel sambal etc. Daar wordt je lekker pittig van. De mannen hebben de tent over de kuip gespannen. Hebben we de komende dagen even meer ruimte, het wordt erg stormachtig en veeeel regen. Dat wordt dus weer klaverjassen. Het klinkt wel erg droevikg maar we vermaken ons prima. Morgen weer de tour kijken in de kroeg. En het stadje verkennen.
Komp allemaal goe!!

25-07-2015 zaterdag New Poort
Vandaag blijven we nog een dagje in New Poort. Het is nog steeds stormachtig, hoge golven en veel regen. We maken er dus een slap daggie van. S’avonds hebben we een hapje in het clubhuis van de haven gegeten. Achteraf niet zo’n goed idee. De meeste hadden slibtong, het leken wel postzegels. Het was duur en niet lekker. En niet zo proper. Maar ja tis beurt.
Slaap ze.
27-07-2015 zondag New Poort – Blankenberge.
Vanochtend om half 8 de trossen los en op naar Blankenberge. Het weer is een stuk rustiger en de golven vallen ook mee. Het is maar 19 mijl varen. En we hebben eindelijk een super windje!! Met 2 ½ uur de haven binnen gevaren. En hebben weer een goed plekje aan de lange steiger. S ’middags kwamen er nog veel boten de haven binnen, daar was helaas geen plekje meer voor. Die moesten uitwijken naar de andere haven. Vandaag sjiek de friemel gekookt. Het is namelijk de laatste avond deze vakantie dat Niek aan boord is. Hij gaat ons morgen verlaten. Jammer!! Het is altijd gezellig als hij er is. Dus asperges met blauwe kaas, ham kaas witlof rolletjes, komkommer, gebakken aardappeltjes, vleesjes met jampie sjonnnetjes etc. en kersen toe. En dat op 2 gaspitten!! De Buyzers kwamen ook mee eten. We liggen hier nog wel een paar dagen verwaaid. Het was een gezellige avond.
Trust.
28-07-2015 maandag Blankenberge.
Vanmorgen om half 9 de wekker gezet. Even nog een uitgebreid ontbijtje voor onze gast en onszelf. Niek heeft de trein van 10 uur 42 naar Brussel. En daar de trein naar Amsterdam. Het is wel weer wennen zo met z’n tweetjes. Het stormt hier nog. Vanmiddag even uitwaaien op het strand. Boodschappen doen, en vanavond bij de Buyzers eten. Lekkerrrrr. De weersverwachting voor morgen is ook slecht. Dus we liggen hier nog wel een dag verwaaid. Misschien woensdag weer varen.
Ont moan.

• 28 Juli 2015 - 13:30

Marga:

Hoye Bleu wave, Julie hebben het inderdaad niet getroffen met het weer.
    Maar de catering klinkt goed, dus jullie zullen niet ondervoed raken.
    Wij hebben hier ook storm gehad en moesten wel even aan jullie denken.
    21 bomen in het park zijn omgewaaid, en alle straten liggen vol met blad.
    Dat wil wel na de droge periode en de bomen zitten vol in het blad.
    Nu weer verder met zijn tweeën, rustig aan en geniet nog lekker.
    behouden vaart . Dikke kus Guus en Marga.

• 29 Juli 2015 - 02:27

Ernst-Jan:

Hoi Frans & Yvonne,

Leuk om jullie reisverslagen te lezen.
    Het klinkt toch minder erg dan het lijkt om verwaaid te liggen......

Ik kom net terug uit Limburg, met de motorsailor zonder mast de rivieren afgezakt.
    Ook een mooie tocht. De afgelopen week de rest van de familie aan boord, maar ook in NL was het baggerweer! Daar doe je dus helaas niets aan.

Goede reis nog toegewenst en we drinken wel een drankje bij jullie thuiskomst.

Groeten,
    Ernst-Jan

• 29 Juli 2015 - 21:08

Niek:

Na een paar dagen varen en in de tent gezeten van de Blue Wave weer terug naar huis. In de trein kwam een man naast me zitten die veel bezitters van boten kende. Hij stelde zich voor als Meneer van Geffen. En ja hij kende de mensen van de Wink en De Blue Wave wel. Nog Bedankt voor alle verwennerij en de leuke dagen. Groetjes aan Anton en Nienke.