Tegenwind - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu Tegenwind - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Tegenwind

Door: Yvonne Blom

19 Juli 2015 | Frankrijk, Dieppe

07-07-2015 Boulogne Sur Mer dinsdag
Lekker uitgeslapen na de heftige nacht. De mannen hebben de schade opgenomen. Het viel reuze mee. Dus laten we het hier maar bij. Het weer is nogal heftig. Veel wind hoge golven. We blijven hier nog liggen. Nienke had een steigerborrel georganiseerd. Het was onwijs gezellig. Veel Amsterdammers.

08-08-2015 Boulogne Sur Mer woensdag.
De dag begonnen met een overheerlijk ontbijtje. Het is slecht weer, heeel veeel wind en regenbuitjes. Dus is het voor mij van daag wasdag. S ’middags een eind langs de rivier gelopen. Wat boodschappen gedaan. Frans en Wim hebben s ’middags de boot een stukje gepoetst. En vooral de weerberichten in de gaten houden. Morgen nog hoge golven en wind op de kop. We blijven hier dus nog 2 nachtjes slapen. En vrijdag op naar Diepe. Wim heeft Edith gebeld, dat de planning is dat we vrijdag naar Diepe gaan. Sávonds kwamen Anton en Nienke nog even een bakkie doen. Op tijd naar bed.
A jol parasol.

09-07-2015 Boulogne Sur Mer donderdag
Frans had weer een overheerlijk ontbijtje gefabri fixt. D. We zon schijnt en de wind is gaan liggen. Wat wil je nog meer. Morgen is de zee ook veel rustiger. Vandaag is het plan dat Nienke en ik naar de plaatselijke super gaan. Zonder de mannen dit keer. Vinden ze niet leuk. Ja, het leven gaat niet over rozen. Frans heeft de poetsdoek weer ter hand genomen. Die is buiten lekker aan het poetsen. Muziekje er bij. Wat een gezelligheid. S ’middags heerlijk langs het strand gewandeld. Terrasje gepakt ijsje eten biertje drinken. Sávonds andijvie stamppot gegeten met een gehaktballetje erbij. Jammie!
Frans lag ff een tukkie te doen, stormt er een zeilboot in de zijkant van ons schip. De septer eraf en een beschadiging aan de zijkant. Het gaf een onwijs grote knal. We zijn ons rot geschrokken. Ik heb Frans nog nooit zo snel zijn bed uit zien springen. Dat is dus de 2e aanvaring in 3 dagen. Ken tegen zitten. Je maakt zo nog een wat mee. S ’nachts toch niet zo lekker geslapen. Ieder schip wat er aan kwam varen hadden we het idee dat ie weer binnen kwam zeilen. (We houden het bij het woord zeilen.).
A jol parasol.
10-07-2015 Boulogne sur mer – Diepe. Vrijdag
Vanochtend om kwart over 6 uit de kooi. Om kwart over 7 de trossen los en op weg naar Diepe. Een lange tocht van 55 mijl. Het werd een motorzeildagje. Eerst de stroming 2 uur tegen. De laatste uren hadden we stroom mee. Om kwart over drie Diepe aangevaren. Het ging weer als een speer. Om een uur of 4 kwamen Edith, Martin en Roza met de auto uit Nederland. Martin had een kamer in een hotel in Diepe gereserveerd. Het was Sávonds prachtig weer. Dus nog heeeeel lang in de kuip gezeten. Diepe is een prachtig havenstadje met talloze vissersboten. Echt een aanrader.
Later!!

11-07-2015 zaterdag Diepe.
Vanmorgen met onze huishoudens een ontbijtje genuttigd. Het is weer een prachtige dag. Martin kwam s ’morgens met Roza een bakkie doen. De fam. Ekelschot is nu het stadje aan het verkennen. Frans is druk bezig om een septerpot te kopen of te bestellen. Ik hoop dat het lukt. Ik heb de komende uren wasdag. Straks even de stad in boodschappen doen. Vanavond gaan we met de Wink en de bemanning van de Bleu Wave even een vorkje prikken. Nu hebben we het uitzicht van een tweemaster uit Nederland van 34 mtr lang. Iedere week hebben ze andere gasten aan boord. Vandaag is het wisseling v.d. wacht. Dus een hoop reuring op de steiger. De haven ligt hier vol met vissersbootjes. S ’middags komen de scheepjes lossen en diesel tanken. Er is dus een hoop te beleven.
Een geslaagde dag
12-07-2015 Diepe –Fecamp zondag
Vandaag om half 9 vertrokken uit Diepe. Het zou een rustige dag worden. Maar dat pakte anders uit. Eenmaal op zee werden de golven steeds hoger en de wind harder 5/6. De laatste 2 uur kwam er ook nog een bakkie water uit de lucht. Wim werd zeeziek, ondanks dat ik hem aan de pil heb. Hij was zo ziek. Wel sneu. Dus het blauwe bakkie kwam weer tevoorschijn. Na ongeveer 6 uur kwamen we de haven binnen. Alles zeiknat. Wim onder de douche gezet, en is z’n mandje gestopt. Na een paar uur slapen was ie weer het mannetje. Vanavond hebben we rijst met groente, vlees en een boemboetje gegeten. Dat ging er wel in. Na het eten zijn Frans en ik een stuk gaan wandelen met de Buizers. Bij terugkomst een bakkie en een drankje bij ons. Op tijd de kooi in. We konden toch nog lang buiten zitten.
Trust.
13-07-2015 Fecamp maandag
Frans en ik werden om 10 uur wakker. Het ontbijtje stond al klaar. Lekker hoor!! Even douchen en kijken of we ergens internet kunnen scoren. Dat is hier altijd maar afwachten of dat lukt. Vandaag staan er hier in Fecamp allemaal stands met motoren en onderdelen. We moesten gelijk aan Bart Wind denken. Die had het super gevonden. Vanavond schijnt hier een grote groep motoren langs te komen in colonne . Dus even kijken. Er staat ook een muziektent bij. En inline dansen wat een gezelligheid. De rest van de dag niet zo lekker weer. Een zeikregentje. Tegen de avond kwam gelukkig het zonnetje. Dus konden we weer buiten zitten. Met z’n vieren beneden, daar krijg ik het een beetje benauwd van. Frans was even buurten bij de Buizers, en had ze gelijk mee terug genomen voor een borrel. S ’avonds pasta met spek en spinazie gemaakt. Het werd toch nog een geslaagde dag. De Buizers gingen weg en Frans ging de kooi in. Ze hebben wat gemist. Om 11 uur kwamen uit de bergen de motorrijders uit de bergen. Niet honderden maar duizenden. Ik heb nog nooit zo veel motoren gezien. Het stonk naar verbrand rubber van het opbranden van de banden. Het was een geweldig spektakel. Na een uur maar naar bed gegaan. Er kwamen nog steeds hordes met motoren uit de bergen. De Buizers hadden niets gehoord!!. Morgen nog een dag in Fecamp.

Slaap ze
14-07-2015 Fecamp dinsdag.
Het is vandaag een nationale feestdag cuartoze juillet. Eerst een lange wandeling door de bergen gemaakt. Dat was even afzien. Het was net zo zwaar al vorig jaar bij de krijtrotsen in Denemarken. Ik sta dit jaar niet op de film als ik afgepeigerd boven kom. Want Guus stond er niet met zijn camera. Onderweg wat gedronken in een oude kloostertuin. Boven op de berg hadden we een prachtig uitzicht op de haven en de zee. Bij thuiskomst even een tukkie gedaan. Vanavond gaan we even een hapje eten. Morgen is het plan om de trossen los te gooien en naar Honfleur te varen. Eindelijk geen hoge golven en harde wind voorspeld. We zullen het zien. S ’avonds een hapje gegeten en om 11 uur naar een prachtig vuurwerk in de haven gekeken. De mensen uit het dorp en omstreken waren massaal toegestroomd.
Ont Moan.
15-07-2015 Fecamp – Honfleur. woensdag
S ’middags om half 2 vertrokken naar Honfleur. Weer geen zeilweer, dus de motor er maar weer bij aan. Het was redelijk rustig op het water. En hadden stroom van 2 ½ knoop mee. Alleen op de Seinebaai 2 ½ knoop tegen. Dat schiet niet op. De aankomst in Honfleur was Sávonds om half 8. Even wat gedronken. Ik had ondertussen het eten gekookt. Rijst, vis, groent etc. Was lekker. We hebben nog lang in de kuip gezeten.
Slaap ze.

16-07-2015 Honfleur donderdag.
Ontbijtje buiten in de kuip. En op naar een wasserette. Na anderhalf uur kon ik het weer ophalen. Alles droog en opgevouwen. De Buizers gaan morgen terug naar Nederland. Die willen nog een week met hun dochter en haar familie in zeeland varen. Jammer dat ze weggaan. Het was vandaag een tropisch warme dag. Edith had skorum gemaakt lekker!! Voor mensen die niet weten wat dat is : gebakken uien, tomaat en geklutst ei. En dat op brood met peper en zout. En ik natuurlijk mosterd.
17-07-2015 Honfleur vrijdag.
Vanmorgen om kwart voor zeven de kooi uit. De moorboot aan de kant moest de sluis van half 8 halen. Trossen los en weer aanmeren. De fam. Ekelschot de kooi weer in en ik ook. Frans ging verse broodjes halen etc. Om half 10 een overheerlijk ontbijtje. Daarna de stad ingegaan. Het is hier een kunstenaarsdorp. Dus heel veel galeries. Om 12 uur even een biertje op het terras gedronken. S ’middags hoosde het van de regen. Edith en Wim hadden wat boodschapjes gehaald. En wij een tukkie gedaan.?!!!! S ”middags ging er een tweemaster de helling op. Het schip kwam uit Groningen en is van een stichting. Mensen die daar geld doneren kunnen dan een keer in de zoveel tijd een week aan boord meezeilen. Maar nu had het schip behoorlijke lekkage. Er moest een prop in geslagen worden en daaroverheen een koperen plaatje. Na een uur ging de boot weer te water. S ‘middags nog bij de Buyzers geborreld. Ik heb hun naam de hele blog verkeerd gespeld. Sorry!! S ’avonds spaghetti bolognaise gegeten en druiven toe. De mannen zijn na het eten nog naar het terras gegaan. Even de mail binnenhalen en het weer sjekken. Nu even een bakkie doen. Vanavond op tijd de kooi in Morgenochtend om half 8 de sluis in. En op naar het welbekende Fecamp. We hopen dan op droog weer en een goed windje!
Slaap lekker.
18-07-2015 Zaterdag Honfleur – Fecamp.
Om half 8 met de sluis naar buiten. In de sluis ging het prima. Maar eenmaal buiten lagen we binnen de kortste keren vast. En vast was echt vast. De lijnen voor vast om de kicker en achter bij de Wink vast om de kicker. We hebben twee lijnen verspeeld. Die braken als draadjes. De derde lijn vastgemaakt, en na veel geweld van de twee motoren van de Wink, en onze motor erbij, kregen we er een klein beetje beweging in de boot. Na een half uur waren we los en konden we onze trip voortzetten. We hadden 3 ½ knoop mee. Met een gang van 9 a 10 knopen waren we binnen no time in Fecamp. S ’avonds waren we bij de Wink uitgenodigd om te komen eten. Lekker visvoorgerecht en een overheerlijke pasta salade. Verse ananas toe. Wie heb ut. Op tijd naar bed, morgen willen we om 9 uur naar Diepe.
19-07-2015 zondag Fecamp – Diepe.
Vanmorgen niet te vroeg weggegaan. We wilden het risico niet nemen om weer vast te komen liggen. We wilden nog even tanken maar om daar aan te meren was niet zo’n goed idee. Weer vast. Maar nu konden we op eigenkracht weer los komen. Heel rustig de haven uit gevaren en de diepte meter goed in de gaten houden. Eenmaal op zee begon het te regenen. Het was een klein buitje. Deze keer ook weer veel stroming mee. We meerden om 13.15 uur aan in Diepe. We vielen met onze neus in de boter. Er is een havenfeest. De visserskotters waren allemaal versierd met toeters en bellen. Het zou wel met de god van de zee te maken hebben. (maar dat heb ik zelf verzonnen). Want ik ken Frans wel maar ik spreek het niet. Frans is nu een Wi-Fi code aan het halen. Kijken of het nu wel lukt. Als het morgen goed weer is gaan we naar Boulogne Sur Mer. Edith en Wim gaan morgen met de trein terug naar Nederland. De 24e gaan ze weer op tournee naar Oostenrijk. Ik hoop dat ze het gezellig bij ons aan boord hebben gehad. En nu door met z’n tweeen , dat is ook wel weer lekker. Het gaat prima het varen, route bepalen en het weer en de golfhoogtes lezen. Vanavond een hapje eten in de haven!! Yoepie

Ont moan.

• 19 Juli 2015 - 18:02

Gré:

Wat genieten jullie toch. Het stadje Honfleur daar hebben wij op de camping gestaan. bij de brug
    Normandie, wat een hoge brug. Eerst mochten we er niet over heen met caravan vanwege harde wind.
    Hier alles goed. groetjes Gré

• 19 Juli 2015 - 23:53

Rick:

Hoi luitjes, zover ik heb kunnen lezen hebben jullie het reuze naar de zin, helaas wat kleine oneffen heden maar waar gewerkt wordt vallen spaanders. Gezellig dat Edith en Wim met jullie mee waren. Nou luitjes heel veel vaarplezier en tot de volgende verslagen. Liefs Rick,

• 22 Juli 2015 - 10:27

Guus En Marga:

Hoi bleu wave,

Hopelijk nu een beetje stabiel weer voor jullie, want de harde wind en buien daar hebben jullie toch niet voor getekend.
    Valt de schade een beetje mee, wel schrikken als er iets komt binnenvaren.
    Jammer voor Wim dat hij even aan de kots was, dan voel je je zo kloten.
    Geniet lekker van jullie verdere vakantie en we geven mooi weer door aan de weergoden.
    We duimen ervoor dus dan luisteren ze ook een beetje, hopen wij.
    Desnoods regelen we een zonnedansje.
    Veel plezier.
    Guus en Marga.

• 22 Juli 2015 - 18:12

Marijke Of Jacob Jan Blom:

Nou zeg, jullie maken er wel een avontuur van zo! Gelukkig houden jullie de moed er in en genieten jullie er helemaal van! Leuk om te lezen. :)
    Veel plezier weer verder. Liefs van ons xx