Wind op de kop - Reisverslag uit Blankenberge, België van FransYvonne - WaarBenJij.nu Wind op de kop - Reisverslag uit Blankenberge, België van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Wind op de kop

Door: Yvonne Blom

30 Juni 2015 | België, Blankenberge

Vakantie 2015 Nederland, België, Frankrijk.
22-06-2015 maandag
Hallo volgers,
22 juni vertrokken uit Amsterdam. Rustig gevaren naar het tankstation aan het IJ. Tank volgegooid en nog een extra jerrycan. Contact met Anton en Nienke genomen, en onze koers rustig met 1000 toeren naar Beverwijk gevaren. Daar kanaal A ingevaren en uit een duveltje uit een doosje kwam daar een havenmeester uit een klein hutje tevoorschijn. Hij riep waar gaan jullie heen? Naar het einde van het kanaal, bij de pannekoekenboot. Oké dat mocht, maar wel voor eigen risico. Daar eenmaal geïnstalleerd, kwamen Anton en Nienke met de Wink uit Lelystad aangevaren. Even een bakkie koffie gedronken en een tukkie gedaan. Sávonds na het eten bij ons nog even een slaapmutsje gedronken. En de kooi in
Het was een heftige nacht met veel regen, wind en kou. Ik zelf heb slecht geslapen. Frans als een roosje. Vanmorgen het weerbericht via de marifoon . We kwamen samen tot de conclusie dat we een dagje in Beverwijk blijven liggen. Nog wat boodschappen gedaan. Een aquarelblok gekocht voor Nienke, voor als we inspiratie op doen. Ze was haar spullen vergeten.
Sávonds kwamen ze bij ons eten. Asperges, gebakken aardappeltjes, sla en een beenhammetje. Wie doet je wat. Sjiek de friemel en dat met 2 gaspitten. Daarna een bakkie koffie en de kaarten kwamen op tafel. 1 potje klaverjassen. Nienke en ik hadden onwijs goeie kaarten, en wonnen dus dik v.d. mannen. Daar moet op geklonken worden. Eerder deze avond belde Melanie dat ze alle examens heeft gehaald. Ik zo trots als een pauw met 7. Ze heeft het toch maar geflikt in deze moeilijke tijd. Dikke duim Mel. Misschien morgen naar Scheveningen. De weersverwachtingen zijn niet zo jopper.
Maar we wachten af. Anders nog maar een dagje Beverwijk. Toch wel leuk hier. Maar het wordt ook wel tijd voor het zonnetje. Morgen spreek ik jullie weer.
Truste

24- 06- 2015 woensdag Beverwijk Scheveningen.
Vanmorgen om 5 over acht het weerbericht via de marifoon uitgeluisterd. Het geeft redelijk weer aan, met wind uit het zuiden. 3 a 4 knopen, later oplopend 5. Dus de koppen bij elkaar gestoken en, we zijn tot de conclusie gekomen, om om ongeveer 11 uur te vertrekken. Door de sluis bij IJmuiden en op naar Scheveningen. Maar het viel vies tegen. Hoge golven en grote klappen. Soms was de snelheid niet sneller dan 4,2 knopen. Met een toerental van 18 a 2000. Later ging het iets beter en was de snelheid 6 knopen x 1.85 = km. “Peter Stubbe”. Om 5 uur kwamen we in Scheveningen. Nienke had al een box voor ons gereserveerd. Dat is luxe. Bij de Wink aan boord even thee gedronken. Nienke en Anton zijn er klaar mee, met die hoge golven en klappen. Je vliegt alle kanten op. Ze hadden spierpijn van het vasthouden, om niet door de boot geslingerd te worden. Deed me aan onze reis van vorig jaar denken. Dus nu wachten we op een rustig zonnig dagje voor dat we weer uitvaren. Sávonds had ik Bami gemaakt en een bakkie koffie toe. We waren gesloopt. Om negen uur al de kooi in.
Ont moan.

25-06-2015 donderdag Scheveningen.
Een lange nacht van 10 a 12 uur geslapen. Vanmorgen was er een heerlijk zonnetje. Lekker ontbijten in de kuip, en een bakkie koffie toe. Even naar het strand gewandeld. Lekker geluncht. Dat is pas vakantie!!! Vanmiddag komen Sandra, Armand en Aimee. Broer Koos kwam ook mee. Gezellie. Melanie en Kick waren ook v.d. partij. Dus met z’n alle bij Simones vis eten. Dat moet je 1 x in je leven gedaan hebben als je in Scheveningen bent. Het laatste weerbericht luisteren en kijken wat we morgen gaan ondernemen.
Slaap ze.

26-06-2015 vrijdag Scheveningen Stellendam
Vandaag om 7 uur smorgens de trossen los. Dan hebben we nog 1 ½ a 2 knopen stroming mee tot de maasmond oversteek. Het is een rustig zeetje .Anton en Nienke moeten eerst even de IPad repareren. Die is op de grond gevallen. Daar staan alle recente zeekaarten op. Dus eerst even repareren. Na 2 uur kregen we een berichtje dat het gelukt was. Dus iedereen weer blij. Er kwamen niet veel zeeschepen uit de Maasmond. Dus een rustige oversteek. Het zonnetje kwam nog even, wordt ik helemaal blij van. Om kwart over 1 lagen we afgemeerd in Stellendam. Rustige haven. Straks even op onderzoek uit. Vanavond bij de Wink eten. En morgen weer een nieuwe dag. Eerst de weerberichten bekijken en vergelijken. Jan Pelleboer is er niets bij!!
Later!!

27-06-2015 zaterdag Stellendam.
In Stellendam kwamen we nog bekenden tegen van de vorige reizen met Ocean People. Daar even mee gekletst en bij Anita en Wim v.d. triple zeven een borrel gedronken. Sávonds nasi eten bij de Wink. Vroeg naar bed morgen gezond weer op.

28-06-2015 zondag Stellendam- Zee Brugge.
Om 6.30 de trossen los en op naar Zee Brugge. We hadden de stroming tot 10.30 uur mee. We gingen als een tierelier. Precies om 10.30 de kentering. Dat zie je al aan de vorm van de golven. Die botsen tegen elkaar. Toen 1 ½ a 2 knopen tegen. Dus met de motor en grootzeil 4,8 knopen. Das niet veul!!. Maar we hebben er korter over gedaan dan wat de verwachting was. +/_ 10 uur. Het was nog redelijk rustig in de haven van Zee Brugge. Er kwamen een stuk op 12 wedstrijd boten binnen varen. Met dure carbon zeilen. Die moeten er dan allemaal van af, en heel precies opvouwen en rollen. He zou mijn hobby niet zijn. Het lijkt wel werken. S ’avonds nog een paar potjes klaverjassen. De jongens tegen de meisjes. De jongens wonnen dik. Dus de meisjes balen. Morgen naar Blankenbergen.
Trust.

29-06-2015 Zee Brugge Blankenberge.
Vanmorgen om 10 uur vertrokken uit Zee Brugge. Om 11 alweer aangemeerd in Blankenbergen. We waren kapot!! Ha ha , wat een humor!! Toen de boot gekuist. We krijgen vandaag een opstapper. Wim Ekelschot vaart de komende tijd met ons mee. Hij werd gebracht door zijn Zoon Martin, hond Rosa en vrouw Edith. Edith komt volgende week donderdag aan boord. Sávonds buiten de plaatgrill aan met lekkere vleesjes ,sla en gebakken aardappelen. Wie maakt je wat!! Lekker wijntje er bij. Het was vrij warm, en dan moet je goed drinken, zegt de dokter. En daar gaan we niet tegen in. Nu zitten Frans en Wim achter in de kuip een puzzeltje te maken en een boek te lezen. Ik heb geen kind aan ze. Morgen hebben we een snipperdag. Dus dan gaan we denk ik wel weer op avondtuur. Of naar het strand.
Tot later!!

• 30 Juni 2015 - 22:17

Marijke & Jacob Jan :

Prachtig verhalen, heerlijk!

gr Marijke & Jacob Jan Blom

• 30 Juni 2015 - 23:17

Peter:

He vriend en vriendin

Fijn dat ik weer van jullie reisverhalen kan genieten en nog fijner dat ik nu ook de vertaling van het scheepslatijn krijg meegeleverd. Maar 1 ding klopt alvast niet, 6 knopen zijn echt geen 1,85km, hooguit 12cm en dan praten we niet over gulpknopen, maar echt grote knopen dus!!

Al het andere, de gezelligheid, het kaarten en het lekkere eten met leuke gasten reken ik wel goed!

Veel plezier guys en je weet; bij mij kun je altijd terecht voor deskundig commentaar.

Groetsss Peet en Wil

• 01 Juli 2015 - 16:51

Rob & Marga:

Lieve vrienden,

Heerlijk om jullie avonturen weer te mogen volgen. Muito obrigadinha. Heel veel liefs XXXX

• 01 Juli 2015 - 21:32

Armand, Sandra En Aimee:

Hai hai, klinkt allemaal top. Geniet van de vakantie !
    Het is hier echt snikheet de laatste dagen.
    X

• 02 Juli 2015 - 08:08

Johan:

Leest lekker ik vaarde eigenlijk mee in het verhaal heel veel plezier
    Groet Tres en Johan

• 02 Juli 2015 - 11:59

Ali En Jaap:

Lieve zeeluitjes,
    Fijn te horen dat t goed gaat. Wensen jullie super veel vaarplezier en doe
    ook de hartelijke groeten aan de Wink.....
    Bull, Jaap en Ali liggen in Muros (spanje) . Hebben al weer wat contacten opgedaan
    Aurora,Lovis, Symply Blue en komen elkaar om de beurt tegen en dan is t na 'zware'
    zeereis bijkletsen, borrelen en snavelen..... o wat hebben we t slecht.....
    Plannen op zee zijn soms als rubber ..... plan t weekend Ria Arousa en daar wat
    langs strandjes hoppen.
    gr.

• 02 Juli 2015 - 14:24

Marga:

Aloha Kaptein en matrozen,

Goed te horen dat de maagjes goed gevuld zijn . Aan het weer zal het ook bij jullie niet liggen.
    Hier is het tropisch, maar we hebben sinds de verhuizing van de 2e naar de 1e etage een airco.
    Niet honderd procent maar het is hier goed te doen binnen.
    Niet te druk maken en veel drinken, dat lukt bij jullie ook prima begrijp ik.
    Luitjes houd de juiste zijde en geniet. Wij volgen jullie op de golf.
    Ook weer leuk dat Portugal mee leest.
    O ja Yvon super voor Mel dat ze haar examens goed heeft volbracht. Het is een toppertje gefeliciteerd.

Groetjes uit een warm Amsterdam.
    Marga.

• 04 Juli 2015 - 16:02

Gre Oud-Bossen:

Wat gezellig jullie verslag, geniet ze, groetjes Gré

• 04 Juli 2015 - 21:01

Melanie En Kick:

Hidihi!
    Leuk jullie verhalen te lezen..geniet se

• 05 Juli 2015 - 11:48

Gerda En Wout Van Zelst:

Hoi Frans en Yvonne, net even terug uit het zonnige Groet en het is geweldig om jullie reis verhalen te lezen en te volgen waar jullie zijn. Fijn dat alles goed gaat en jullie veel plezier hebben, ook dat is belangrijk. Veel zeilplezier nog en vooral ook mooi weer. Groetjes van ons