Hittegolf - Reisverslag uit Ystad, Zweden van FransYvonne - WaarBenJij.nu Hittegolf - Reisverslag uit Ystad, Zweden van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Hittegolf

Door: Yvonne Blom

29 Juli 2014 | Zweden, Ystad

Vrijdag 25 juli ’14 Gedser.

Lekker uitgeslapen. De mannen hadden het achterdek geschrobd (was nodig) en hun douche schoongemaakt. Dat was wel lekker wakker worden. Ontbijtje gedaan en toen zijn de mannen gaan fietsen of lopen. Weet ik eigenlijk niet. Ik heb nu alles op de computer ingevoerd. Gedser is een dorpje van 850 mensen. Je kunt er fietsen huren om het zuidelijkste puntje te bezichtigen. Dat is gemarkeerd met sydstenen. Het plaatsje heet Gedser Odde. avonds hadden we op het voetbalveldje een barbecue met nog andere vakantiegangers en de lokale bevolking. Nog de naam van Maikel Crondelie (weet niet of ik het goed heb geschreven) opgenoemd aan een paar Denen. Maar die keken me aan of ik niet goed bij m’n hoofd was. Ze keken nooit voetbal. Lekker dan. Wil je een beetje interessant doen. Jammer Stub. Morgen op naar Klintholm.
Trust.

Zaterdag 26 juli ’14 Gedser Klintholm.

Vanmorgen om 9 uur vertrokken naar Klintholm. Als het goed weer was, duurde de trip ongeveer 6 uur. Maar je raad het al, wind op de kop. Dus kregen we de nodige klappen te verwerken. De zee was behoorlijk onstuimig. Het duurde 9 uur dit kleine tochtje. Eenmaal aangekomen in Klintholm, moesten we in een vissershaven leggen. Het klikt idyllisch maar het stonk er als een otter. Maar positief blijven het was een heel leuk plaatsje. En alles went.

Slaap ze.

Zondag 27 juli ’14 Klintholm.

Vandaag weer verse broodjes eitjes etc. Wat een verwennerij. (beetje slijmen je moet ze te vriend houden). Om half 11 de wandelschoenen aangetrokken en naar Mons Klint gelopen.
Dat zijn hoge witte krijtrotsen, met een oud beukenbos tot op de hellingen. Zowel vanaf het water als vanaf de rots een indrukwekkend aanblik. Je kon er ook het Geocenter Mons Klint bezoeken. Een tentoonstelling over de prehistorie, de geologische tijdperken en het ontstaan van deze regio. Daar hoefden wij niet naar toe. Er gaan al genoeg oude fossielen met te tour mee. We hadden een bijchogem in de groep die een kortere weg wist. Dat werden dus 16 km klimmen lopen en vooral veel zweten. Het was weer een dag van 30 graden. Thuis gekomen in de boot, douche met koud water genomen en alle drie een tukkie doen. We waren stuk.
Daarna bij een plaatselijk restaurant gegeten. (was te eten). Morgen vroeg weer op dan naar Ystad Zweden.

Knakkebrud.

Maandag 28 juli ’14 Klintholm Ystad.

Om 8 uur vertrokken. Wind op de kop, dus ja je hebt het goed! Moteren. Ystad is een vissershaven, voor veerboten met bestemming Bornholm en Duitsland.
Het werd een tocht van 9 uur op een vlak, strak zeetje. Wel heel erg ZEN. Je kunt dan even ingesprek met je zelf gaan. (komt toch geen zinnig woord uit). Sávonds kabeljauw, asperges, gebakken opperdoessers en een overheerlijke sla gegeten . Dat laatste is niet zo goed aangeslagen bij de mannen. Nog een borreltje voor het slapen gaan. Oja Guus is ook de zee nog in geweest. Prachtig strandje waar we aanliggen en weer 30 graden vandaag. Ik had nog 2 wassen te doen. Dus daar heb ik geen tijd voor. Het hoopte een beetje op en dan gaat het een beetje ruiken aanboort.

Trust.
Dinsdag 29 juli ’14 Ystad

Vanmorgen rustig ons ontbijtje genuttigd, en gelijk wat boodschappen gedaan. Het werd weer een blaf hete dag. Het is toch afzien. En in Amsterdam was gisteren een overstroming hebben we vernomen. Er waren plaatselijk ook tramvaarboten. We hebben een bikaatje en een capootje op het terras genuttigd. Terug gekomen bij de boot hadden we onze badkleding aangetrokken en de zee ingegaan om wat af te koelen. We hebben de tent ook over de giek hangen, anders is het niet om uit te houden. De mannen hebben de tank nog afgetankt met jerrycans. Vanavond nasi eten bij de Wink. Nienke heeft haar ringteen gebroken. Ze doet ook altijd zo wild. Vorig jaar had ze haar kleine teen al gebroken. Ik hoop dat de pijn snel weg is. Het is wel een bikkel. Morgen gaan we naar Hano.

Ont moan.

• 29 Juli 2014 - 22:15

Niek:

hoi,
    Ik hoop toch dat jullie de juiste landenvlag op het juiste moment hijsen. Want ik weet uit ervaring dat dit dodelijk kan zijn.
    gr matroos in opleiding

• 30 Juli 2014 - 09:20

Sandra,Armand En Aimee:

Klinkt gezellig, maar die riekende haven ......getver!
    Kunnen jullie niet wat van dat mooie weer hier naar toe sturen?!
    Het heeft vanacht gegoten...en dat in Italie. Wisselvallig dus.Wel prima camping en gezellige buren. Genieten dus! Geniet ook van jullie mooie reis. Dikke kus Armand, Sandra en Aimee

• 30 Juli 2014 - 09:51

De Plasjes:

Geweldige en spannende verhalen!!!! Brrrr,
    Goeie vaart en pas goed op elkaar.
    Dikke zoen annelies van de pies en georgie boy

• 30 Juli 2014 - 10:05

Marianne Gelders:

hoi,

Jullie hebben prachtig weer misschien wel erg warm maar beter dan die wolkbreuken hier in Amsterdam
    mijn 2 schuren waren ondergelopen wel zo n 20 cm water.
    En nog meer ellende in het land door het weer.
    Maar de storm is over en hoop dat het zo blijft.

In ieder geval gaat het goed met jullie reis en ik wens jullie dan ook een goede vaart en veel plezier.groetjes Marianne.

• 30 Juli 2014 - 10:14

Marousja:

Leuke verhalen! Volgens mij genieten jullie!
    Hier alles prima. Hele fijne vakantie gehad!
    Doe voorzichtig!

Gr. Marous