Thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van FransYvonne - WaarBenJij.nu Thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Thuis

Door: Yvonne

28 Augustus 2013 | Nederland, Amsterdam

Woensdag 21 augustus ’13 Havendag

Vanmorgen om 10 uur de motor gestart om de boot naar het begin van de rivier te brengen.
Goede plek gevonden en vlak bij het centrum. S’middags hebben we een lange wandeling langs het strand gemaakt. Onderweg bij een strandtent wat gedronken. Het was prachtig weer. Voor de rest hadden we een rustig dagje.

Donderdag 22 augustus ’13 Brighton.

Een mooie dag om te varen. Alleen de zee is erg ruw. We klappen op het water. Dus niet zoveel gezeild. Brighton is van ouds her een kak haven. Maar dat is nu wel wat anders. Het is vergane glorie. Vanmorgen zijn we om 6 vertrokken het was een tocht van +/- 9 uur varen.
We moesten voor laag water binnen lopen. Wij waren op tijd, maar er lagen binnen het uur drie boten vast. Ze waren de haven aan het baggeren. Het was een hels kabaal. Sávonds hebben we bij ons aan boord kapucijners met uitgebakken spekjes gegeten. De bemanning van de Wink kwam bij ons eten. Gezellie. Maar wel vroeg de kooi in, want morgen en overmorgen hebben we twee lange dagen. Dan steken we bij Dover de Noordzee over naar Zeebrugge. Tot over 2 dagen !!!

Vrijdag 23 en zaterdag 24 augustus ’13 Brighton Zeebrugge.

Om 10 uur s’morgens de trossen losgegooid, en op naar het laatste grote oversteek avontuur.
Het is 1 dag na springtij. LW Brighton om 7.25, stroom mee vanaf 8.00 uur tot 12.00 uur.
Bij Beachy Head hadden we stroom tegen. Soms wel 3 ½ tot 4 knopen. We moesten wel optijd bij de TSS zijn. Dat is een gebied waar de beroepsvaart vaart en ten alle tijde voorrang heeft. Onder een koers van 135 graden hadden we midden in de nacht de oversteek. Dat is altijd spannend. Ik zat beneden de AIS uit te lezen. En af en toe een brul naar de kapitein geven als ie in moest houden of gassen. Het is allemaal super verlopen. Bij de Belgische kust werd het weer lichter. De nacht was pikkie donker, zonder maan en sterren. We voeren constant met 5 boten. Bij Zeebrugge aangekomen zagen we de Wink recht op het strand aan varen. Ik heb geprobeerd met de marifoon contact te maken. Maar geen resultaat. Ik zag de koppen al in de Telegraaf “Zeiljacht de Wink op het strand van Zeebrugge vast gelopen.
Maar de schade viel mee. Ze zijn maar een beetje vast gelopen. En weer snel los gelukkig.
Na 25 uur varen kwamen we de haven van Zeebrugge binnen lopen. Als 2e de Wink. Het begon keihard te regenen. Even een ontbijtje en een douche genomen en om s’middags drie uur de kooi in. Om kwart voor 7 werden we gewekt door Carel van de Carat. We werden om 7 uur in het Jachtclub gebouw voor een laatste diner voor de mensen die nog bij de groep waren. Er waren nl. al veel boten naar huis. De Kendix, de NYX, Tripple zeven bleef nog in Brighton. De Living Stone was ook al naar huis.
S’avonds heerlijk gegeten maar lagen op tijd in de kooi. (Beetje brak na 25 uur varen).

Trust.

Zondag 25 augustus ’13 havendag in Zeebrugge.

Eerst heel veel mensen uitgezwaaid, o.a. de Shaula, en de Tranquillizer (die had zijn spring losgemaakt en knalde op de steiger). Schade aan de punt.
Lekker ontbijtje aan dek, het is warm. Toen met Anton en Nienke de tram gepakt naar Blankeberge. Ik weet nu hoe een sardientje zich voelt in een blikje. Maar je moet er wat voor over hebben. Daar aangekomen bleek dat er een bloemencorso was. Langs de promenade van het strand stond het vol met stoeltjes. Met de plaatselijke oude mensjes. Een vrouw van +/_ 90 jaar werd onwel. De ambulance, brandweer en de politie waren allemaal paraat. Me ze knapte op en wilde echt niet in de ziekenauto, en was ook niet van plan om naar huis te gaan.
Ze kwam voor de bloemen corso en bleef zitten. Geweldig! Naar Blankenberge gaan we zeker nog een keer met de boot naar toe. Het is een prachtige gezellige haven. We hebben nog een grote bak met ijs gegeten incl. boerenjongens en rum met slagroom. De tram weer gepakt en op naar Oostende. Weer dat sardientjes gevoel. Daar was nl. kampioenschappen barbecue. Ook gigantisch veel mensen. We zijn daar ook naar de haven geweest. (konden we de zee nog even zien). Een pintje gepakt en daarna een restaurantje bezocht en heerlijk mosselen gegeten. Om een uur of 8 met de tram weer naar Zeebrugge. Weer sardientjes gevoel. Er was n.l. vuurwerk op zee in Knokke. En daar ging onze tram naar toe. O ja dat we naar Oostende gingen kreeg Frans een duw van een vrouw. Dus die keek niet echt blij om. Later bood ze haar verontschuldigingen aan. Ik vroeg aan Frans hem pijn gedaan had. Want dat laat ik niet gebeuren. Niet aan mijn Fransie komen. Begon ze gelijk dreigen dat ze bij de politie werkte.
Ik zei tegen haar ik ben de Kock met Cee OO cee Kaa, en dat is mijn collega Frans Vledder van bureau Warmoestraat Amsterdam. En m’n bonus kaart van Albert Heijn laten zien. Kon ze niet om lachen. We zijn maar even ergens anders gaan staan. Uiteindelijk waren we weer terug in Zeebrugge. 2 boten recht gelegd, die ze tegen onze boot aangekwakt hadden. Nog een klein neutje van Marga een likeur 43 en om 10 uur de kooi in.

Truste

26 augustus ’13 Scheveningen.

Om 7 uur de trossen losgegooid en op naar Scheveningen. Het weer is prima, maar de wind weer van de verkeerde kant. Pal op de kop, je raad het al. De Wink vaart met ons mee. Melanie belde op waar we bleven, we zouden om 7 uur in Scheveningen liggen. Maar dat had 19.00 moeten zijn. Foutje van mamma. Het kan snel gaan. Ze kwamen gelukkig sávonds weer. Sandra en Armand kwamen op de scooter. En Edith en Wim waren ook weer van de partij.
Het werd een gezellige avond. Het was ook weer heel lief dat ze kwamen. We waren een beetje brak. Het was vandaag een vaardag van 13 uur vanuit Zeebrugge. We lagen er dus niet zo laat in. Morgen naar huis. Naar Piep en Beertje ik heb ze gemist.

27 augustus ’13 Naar de Ark.

Om kwart voor 7 de trossen los gegooid en op naar Mokum. We hebben geprobeerd om te zeilen. Maar je raad het alweer de wind op de kop. Maar de golven en de deining waren niet zo heftig als gisteren. De Wink vertrok gelijk met ons. De Albacora en de Felice waren een uur eerder vertrokken. Maar in IJmuiden lagen we weer met z’n alle in de sluis. Nog 2 uurtjes gemotord en de Wink op het IJ uitgezwaaid. De brugwachter gebeld. Dat duurde gelukkig niet zo lang. We moeten nu voor 2 bruggen wachten. Maar met 20 minuten waren we er door.
Het was warm dat we thuis kwamen. Piep onze kat is ziek. Daphne de kattenoppas kwam ook nog even langs. Wel sneu voor haar dat Piep ziek is. Daar kan je niets aan doen. Ze waren alle weken perfect verzorgd. Alle dagen was ze er 1 ½ uur. De post en het huis had ze goed en netjes bij gehouden. Eerst even in bad, Chinees bestellen. De buren kwamen ook nog even langs. Zij waren met de boot 4 weken naar Frankrijk.
Maar wij kunnen op een avontuurlijk en een prachtige zeilvakantie terug kijken. Ik wil jullie bedanken voor de reacties die jullie hebben gemaild. En ik hoop dat jullie de stukjes die ik heb geschreven leuk vonden.
Tot volgend jaar. Frans en Yvonne de Blue Wave

• 29 Augustus 2013 - 10:35

Edith:

hoj,hoj,
    Hartelijk bedankt voor je leuke verslag!!
    Hopelijk wordt de kat weer snel beter.
    Wellicht tot vrijdag,groetjes

• 29 Augustus 2013 - 11:22

Rob En Marga:

Lieve Frans en Yvonne,

Weer save home. Fijn! En Yvonne we hebben echt enorm genoten van je reisverslagen.

Heel veel liefs,
    Rob en Marga

• 29 Augustus 2013 - 20:01

Peter:

weer veilig thuis herstel; tark maar net zo prettig

spreken elkaar snel

peet