De laatste lootjes - Reisverslag uit Cowes, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu De laatste lootjes - Reisverslag uit Cowes, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu

De laatste lootjes

Door: Yvonne

21 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Cowes

13 en 14 augustus ’13 Falmouth

Vandaag is Eveline onze kleindochter jarig. Ze is alweer 2 jaar geworden. Gefeliciteerd!!!!!!!!!!
Om 9 uur de landvasten losgegooid en het nachtelijk avontuur kan beginnen. Het is heerlijk weer, lekker zeilwindje. De eerste 4 a 5 uur gingen we als de brandweer. Eerst een stukje Ierse zee en daarna de Atlantische Oceaan op. Er was veel deining en grote golven. We werden ook op diverse soorten dolfijn shows getrakteerd. We hebben er wel 40 a 50 gezien. Geweldig ze sprongen voor onze boot uit. S’middags heb ik nog geprobeerd een tukkie te doen. Maar dat was geen succes.
Voordat ik het wist lag ik tussen de magere rookworsten van Unox en de Knor wereld gerechten. Dus de motor gestart. Frans nog even tukken. Het wordt een lange nacht. Om 10 uur s’avonds al pikkie donker. Het weer zat op het laatst niet mee. Weinig zicht en regen. We moesten langs Lands End varen. Dat is nogal een pittig bochtje. Ik moest Frans wakker maken als we bij de bocht aankwamen. Maar hij lag zo lekker te bellen blazen, ik heb hem maar laten liggen, en de boot zelf langs Lands End gemanuvreerd. Frans werd 3 uur later wakker. Toen voeren we al halverwege Mounts bay. Bij Lizard Point hadden we nog veel last van stroomrafelingen. Veel vissersschepen en groten vrachtschepen lagen er voor anker. Het was wel verstandig om goed koers te houden en op de AIS te kijken. We waren 4 uur vroeger binnen dan gepland. En ook nog de eerste. Dus contact opgenomen met de havenmeester voor een ligplaats aan het panton in Port Pendennes marina. We hebben een super plek. Het is een grote haven met een baai vol met mooringen en geankerde boten. Het is hier feestweek, dus veel muziek en een vliegshow van de Red Arrows. En ook veel zeilwedstrijden in de baai. Vanavond kaasfondue bij Nienke en Anton. An een Albert van de Polar beer komen ook. Gezellie. Wel op tijd naar bed, we waren allemaal wel een beetje brak, na ons nachtelijk avontuur.

Truste.

15 augustus ’13 Falmouth havendag.

Lekker uitgeslapen, en nu het stadje onveilig maken. Frans heeft overhemd 76 gekocht, een trui en een jas. S’middags een terrasje aan de haven opgezocht ( kunnen we bootjes kijken)
Uitgebreid geluncht en een biertje erbij om alles weg te spoelen. En we hadden zo ook nog uitzicht op een zeilwedstrijd in de haven. S’avonds thee gedronken, boekie lezen en op tijd naar bed. Morgen weer een nieuwe dag.

Slaap ze.

16 augustus ’13 Dartmouth.

Om 7 uur vertrokken met Black Rock aan stuurboord. Vanaf Saint Anthony Head zeilen we oostwaarts ten zuiden van Eddystone Rocks. Het is weer een super zeildag. We hebben uren lang met de genaker gezeild. Als eerste kwamen we Dartmouth aanlopen. Het is een prachtige rivier. Net Venetië . We moesten zon 1 ½ mijl de rivier op varen, en aan een gereserveerde panton midden in de rivier aanmeren. Er was behoorlijk wat stroming. Dus met de boeg in de stroming aanleggen. Het was wel uitkijken er lagen in het midden van de rivier big ship moorings . De temperatuur was warm, dus aan dek een hapje en een drankje nuttigen.
S’avonds heb ik voor de bemanning van de Wink gekookt. Het was een lange dag met zo’n 12 vaaruren, dus op tijd de kooi in.
17 augustus ’13 Dartmouth havendag.

Vroeg opstaan. Alleen het weer zat tegen. Het waaide en in de middag begon het te hozen.
We hadden een watertaxi besteld om naar de stad tegaan. Nienke en Anton gingen met ons mee. Maar de regen gooide roet in ons drinken. Dus maar een Pub ingedoken en koffie gedronken. Het leek op thee, en het smaakte als slootwater. De regen werd minder dus hebben we een heel stuk gelopen. Geluncht in een biologische eettent. Het smaakte super.
Met de watertaxi weer terug aan boord gebracht. S’avonds bij de Wink gegeten en geklaverjast. Het eten was voortreffelijk. We hebben alleen verloren met kaarten. Je leert ze een spelletje, en nemen gelijk de koppositie. (beginners geluk). Om half 10 naar bed. Morgen gaat om 6 uur de wekker weer voor een lange zeildag.

Tot morgen.

18 augustus ’13 Portland Harbour.

De regen en storm zijn verdwenen. Eerst palaver, en gezongen voor Yvon van de Ocean People. Het was haar verjaardag. Nu hebben we weer met de Genaker gezeild. Het zonnetje erbij, kan niet beter. Alleen heel veel deining van de storm van gisteren. Kleinigheidje hou je.
Met veel wind Portland Harbour binnen gelopen. Het was een pittig zeildagje. Even lekker gedoucht aan boord, en daarna de steigerborrel van Yvon. Gezellie. Het werd al vroeg donker en koud, dus iedereen lag weer snel in zijn mandje. Vandaag weer 11 vaaruren gemaakt. De haven waar we nu liggen, was de uitvalsbasis voor de Olympische Spelen 2012. Het was immens groot.

Trust.

19 augustus ’13 Isla of White River Medina.

Om half elf vertrokken uit Portland Harbour. De avond hiervoor heeft het hard gewaaid, dus er waren golven van zo’n 1 ½ mtr en veel deining. Met de wind vanachter eerst gevlinderd. De fok vast gezet met de genakerboom . Dat ging de eerste drie uur als een speer. We moesten de koers verleggen en kregen het tij met 3 a 4 knopen tegen. Dat duurde ongeveer 3 uur. Maar als je het tij eerst tegen hebt, dan heb je hem daarna weer mee. De kentering kwam bij Hurst Point. Op de Solent hadden we dus tij mee. Via Cowes en de Neadle varen we de rivier de Medina op.
Prachtige rivier met heeeel veeeeel boten en dure jachten. Wij lagen met z’n allen aan een gereserveerde steiger, midden in de rivier tegenover de Folly Inn. Dat is een groot restaurant.
Nadat we aangemeerd lagen , werden we bij onze Belgische vrienden van de Tranquillizer uitgenodigd voor een hapje een glaasje vitamine A. We hadden geen zin om eten te koken, dus met z’n alle in het rubberbootje de rivier over naar de Folly Inn. Goed gegeten. Maar dan moet je in het pikkie donker weer terug in het rubberbootje. Lache!! Je snapt het al, de oude mensies waren een avondje op stap en kwamen met het nodige geluid weer thuis. Het was voor de buren een geruststellende gedachte dat we weer veilig en droog aan boord waren.

Snel de kooi in.

20 augustus ’13 steigerdag.

Om 9 uur opgestaan (het lijkt wel vakantie). Met het rubber bootje naar Cowes gevaren. Dat werd dus weer een dolle boel. Na drie kwartier kwamen we in Cowes aan. Koffie gedronken en een bus genomen naar New Port . We hadden een kaartje voor de hele dag. Dus het werd een bushop dagje. Veel gezien van het eiland. Nog het pontje genomen. Boodschappen gedaan en voor vanavond. Dan hebben we een White Party. Dus iedereen kwam in het wit verkleed. De barbecue werd verzorgd door Andre van de Marieke, samen met Paul en Yvonne. Wim zorgde voor de nodig makrelen. Morgen gaan we drie mijl verkassen naar het begin van de rivier. Dat is om 11 uur smorgens. Dat moet wel gebeuren, anders kunnen we donderdag niet vroeg weg vanwege het lage water. De party was heel gezellig. Dus nu maar snel de kooi in.

Tot morgen.

• 21 Augustus 2013 - 14:36

Armand:

En na deze reis zijn jullie aan vakantie toe.

Veel succes verder :-)

• 21 Augustus 2013 - 17:35

Sandra,Aimee En Armand:

Klinkt allemaal goed!!!
    Wij hebben ook goed nieuws : het huis van Armand zijn moeder is verkocht onder voorbehoud! Te laag, maarja oma Ria wordt er niet beter op.... En nu kan ze nog genieten van haar centjes!
    Nog even het hele huis strippen van behang, tegels, sanitair etc.
    We gaan dit weekend beginnen en Aimee is aan het logeren.
    X voor de laatste loodjes en ben benieuwd naar alle mooie verhalen.
    Aimee,Armand en Sandra

• 24 Augustus 2013 - 17:49

Peter:

Top avontuur hebben jullie gehad. Nu weer naar huis/boot wordt ook tijd want ik mis mijn golfmaatje!

groetssss
    Peet

• 27 Augustus 2013 - 22:32

Manon En Tom:

He stoere buurvrouw en meneer Frans!!

Wat n verhalen zeg in de eindsprint, ik zie jullie boot weer veilig in de 'haven' liggen.
    Als jullie bijgekomen zijn kletsen we wel ff live bij. Morgen ff zwaaien?

xxManon en Tom