Zware nacht - Reisverslag uit Milford Haven, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu Zware nacht - Reisverslag uit Milford Haven, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Zware nacht

Door: Yvonne

12 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Milford Haven

Zaterdag 10augustus Fishquard

Vanmorgen om een redelijke tijd naar Fishquard gezeild.
51/2 uur gezeild. Het was in de ochtend redelijk weer. Wel koud op het water. Dus mutsen en skihandschoenen aan. Later in de middag kwamen er grote regen buien. Dus een uur of 3 gemotord. In Fishquard aangekomen moesten we met ons allen ankeren. Een hele sensatie weer. We hadden nu ankerwacht. Frans en ik moesten van 12 tot 1 uur wachtlopen. Ik weet alleen niet wat ik moet controleren. Het is pikdonker. We kunnen alleen de boten naast ons een beetje in de gaten houden. Maar de Wink was los geslagen en kwam op ons afstormen. Gelukkig hadden de mannen van de NYX de wacht en konden optijd de bemanning van de wink wakker maken. Dus de ankerwacht was niet voor niets. Wel onrustig geslapen. We moesten de marifoon aanlaten staan, voor het geval er iets loos was.

Marifoon ze.

Zondag 11 augustus ’13 Milford Haven

Vanmorgen palaver over de marifoon gehad en om kwart overnegen de ankers opgehaald. Mooi windje 3 a 4 en een stralende zon. Wel heel veel stroming en hoge golven, =/- 1 ½ mtr.
We zouden om de Ramsey Sound heen varen, omdat dat te ruw was, maar het is gewijzigd. We zijn daar door heen gevaren. Heeeel spectaculair. Zoveel stroming mee, we moesten af en toe afremmen om ongelukken te voorkomen. Het was een heel nauwe doorgang. We hadden een snelheid van 10,4 knopen. In Milford Haven is eind van de 18e eeuw ontstaan als haven voor de walvisvaart. Morgen the old custom house aan het dock in het Milford haven Hermitage en Maritieme museum bezoeken. Vanmiddag na de sluis nog even getankt. Wat stinkt dag die rode diesel. Op de grond, over mijn kleren. Kon gelijk onder de douche. De vuile kleren liggen buiten op het dek uit te luchten! Morgen wasdag! Het eind van de tri is al over 2 ½ week. Dus de laatste keer de was doen dacht ik. (goh wat een spannend verhaal en zo interessant ) Over een jaar begin ik over de geraniums. (Kiept Frans me gelijk zijkanaal I in). Vanavond kwamen Anton en Nienke Indiaas eten. Daarna een kaartje gelegd, en daarna de geweldige belevenissen van de dag nog op geschreven. En dan de kooi in.

Trust

maandag 12 augustus 2013 Milford haven havendag.

Vandaag is het bevoorradingsdag, tanken, water tanken, boodschappen doen, olie pijlen, en natuurlijk de was. Morgen dinsdag 13 augustus een lange dag, nacht, en dag. In totaal 28 uur varen. Dus nog wat voorraad inslaan wat makkelijk onderweg klaar te maken en te eten is. Frans is vandaag het water ingeweest met Chris zijn duikpak aan. Het water is nog niet lekker van temperatuur. De boegschroef heeft kuren. Hij het water in kijken of er wat in de schroef zat. Er stond een behoorlijke stroming. Dus een lange lijn om zijn middel vast gemaakt.
Maar er zat niets in de schroef. Nu is Ernst van de Felice even alles nakijken en doormeten.
Misschien dat het helpt. Hoop het. Vanavond een hapje eten met Anton en Nienke bij de plaatselijke bistro. Morgenochtend om half 9 palaver, en om 9 uur vertrekken. We zien er wel tegenop zo’n lange tocht. Vooral de nacht duurt om deze tijd van het jaar zo lang. Maar niet zeuren, verstand op nul en gaan met die banaan. Met deze onderneming missen we matroos 1e klas Niek wel heel erg! En matroos 2e klas waar blijf ie! Over 2 ½ week zijn we al weer thuis. Wat gaat het snel als het gezellig is.
Tot over 3 dagen!!

• 12 Augustus 2013 - 19:44

Edith:

nou de laatste echte grote trip moet nu gemaakt worden.
    met jullie opgedane ervaring moet het een koud kunstje zijn,(ahum)
    als de wind mee zit,vaar je gewoon met 10 knopen de volgende haven in.
    we wensen jullie toch moed ,sterkte,behouden vaart!!
    groetjes wim en edith

• 13 Augustus 2013 - 08:54

De Obbies:

Aloha!

Time flies when........! Moord-trippie zo te lezen - succes met de volgende etappe!

Hier al twee dagen bezig de verjaardag van Eveline te vieren (terwijl ze vandaag pas echt jarig is), dus volop gezelligheid in casa di Obi. Alors; vanavond de derde ronde!!! :-)

Have a safe trip!