Poesheli - Reisverslag uit Pwllheli, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu Poesheli - Reisverslag uit Pwllheli, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Poesheli

Door: Yvonne

09 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Pwllheli

3 augustus ’13 Bangor No Go dag.

Om 6 uur opgestaan en gewacht op het marifoon palaver. Het was een No Go bericht. Er werd veel regen, wind en hoge golven verwacht. En dat kwam uit ook. Dus hebben we een verplichte rustdag. Lekker ons bed weer ingekropen. S’middags klaarde het op. We hebben een lange wandeltocht langs de kust en golfbaan gelopen. We wilden iets drinken op in het clubhuis van de golfclub. (Het was alleen voor leden) Kapsones. Zelfs als je een 18 hole baan gelopen had, en je was geen lid, kreeg je ook niets te drinken. Daar was ik gelijk klaar mee, kakkers! Thuis hebben we lekkere hapjes en een drankje gedronken. Anton en Nienke bleven klaverjassen. Zij hadden nog nooit klaverjas gespeeld. Dus spiekbriefjes gemaakt. Na een paar potjes ging het geweldig goed. Het was een heerlijk relext dagje. En tussen de buien door super weer. Morgenochtend op naar Isle of Man.

See You.

4 augustus ’13 Isle of Man Peel

Vanmorgen om 6 uur opgestaan, de tent van de boot gehaald en op naar Isle of Man naar het stadje Peel. Het was super zeilweer. We moesten eigenlijk rustig aan doen. We konden niet eerder de haven in dan 9 uur s’avonds. We gingen als een tierelier, halve wind kracht 3 a 4 bft. De afstand die we af moesten leggen was 45 Nm. We waren er al om een uur of half 3. Dus dat werd ankeren. Klotsende oksels, maar het ging prima. Zo zie je maar weer, je moet genoeg oefenen dan komt het goed. Lekker buiten in het zonnetje gezeten, en kijken naar de anderen als die gaan ankeren. En grote geluiden af en toe laten klinken. Om half 9 de ankers ophalen. Paul van de Ocean People had schema’s rond bezorgd met het bijbootje. Wij moesten als laatste naar binnen. En tegen de Tranqueliser aanmeren. We werden s’avonds in de jachtclub van het eiland uitgenodigd, om een drankje te komen drinken. De meeste mensen van onze ploeg waren er. De club ging speciaal voor ons open. Het was weer gezellie.
Morgen een nieuwe dag!

5 augustus ’13 havendag.

Frans was er al om 7 uur uit. Mij te vroeg. Maar om negen uur rook ik de gebakken eitjes en de afbak broodjes met een bakkie thee. Wat wil je nog meer. We hadden de hele dag geen internet verbinding, en daar baalt Frans van. Dus maar even een tukkie ingelast. Er werd op de boot geklopt of we vandaag zin hadden om te gaan barbecueën met de bemanning van de Shaula, de Wink, de Tranquliser en de Blue Wave. We liggen aan het strand. De wegwerp barbecue en beefburgers, worstjes en div. soorten sla , drankjes en handoeken. Super gezellig!
Onze Belgische buren hadden nog nooit zoiets meegemaakt. Na het eten nog voetballen. De meisjes tegen de jongens. De kinderen Sivi en Jules vonden dat geweldig! Bijna 3 gebroken heupen verder, de spullen bij elkaar gezocht en alles weer netjes achter gelaten.
De Shaula had koffie gezet, met div. soorten chocolade. En de Belgen hadden div flesjes vitamine A meegenomen. Vroeg naar bed vanavond. Morgen om 8 uur opstaan. En een rondrit over het eiland maken.

Slaap ze.

6 augustus ’13 havendag.

Vandaag is Niek jarig! Van Harte Gefeliciteerd.
We zijn om 8 uur opgestaan, om kwart voor negen stonden we met de overige mensen die ook meegingen op de steiger. Om de bus van kwart over negen te pakken naar de Stad.
Daar hebben we een bakkie gedronken. Paul, Yvon en de Kids zaten er ook. Het stadje doorgelopen, en het stoomtreintje naar Douglas genomen. Was leuk, maar ik kwam er wel beroerd uit. Van die kolendamp in je coupe. In Douglas aangekomen, zijn we direct naar een tandarts gaan zoeken. Nienke had nl. gisteren met de barbecue haar brug gebroken. Die had ze gisteren in een papieren zakdoekje in haar jaszak gestopt. Vanmorgen kon ze nergens die brug vinden. Bleek dat ze die met nog meer zakdoekjes in de vuilnisbak had weggegooid. Maar na wat gewroed in de troep, kwam ie weer boven water. De brug zit weer in haar mond. Wel wat geld lichter. Lekker geluncht. Nog even de haven over gelopen, en naar een bushalte zoeken. We hadden de bus naar Peel gevonden. De buschaufeur leek Niki Lauda wel. De mannen zaten met zweet op hun voorhooft. We waren om 4 uur thuis. Even tukken, want vanavond hebben we Pot Luk. Dat is eten op de steiger. Een ieder kookt voor zijn eigen gezin. Maar eet daar niet van. Daar proeven de andere bootbewoners van. Het zal wel een hoog chili con carne gehalte worden. Maar wel lekker!. Frans is nu Indische gehaktballetjes aan het braden met pindasaus en stokbrood erbij. We hebben 2 kilo ballen gedraaid. Maar die zijn voor dat je het weet op. Morgen vertel ik jullie hoe gezellig het was.

7 augustus ’13 Holy Island.

Gisteren dus Pot Luk op de kade gehad. Heerlijk gegeten. Er waren verschillende gerechten. En onze muziekanten hadden weer twee leuke liedjes geschreven. Een ieder van ons kwam aan bod in de tekst. Na afloop werd er een grote wensballon opgelaten. Een ieder mocht 1 wens en woord op het kaartje schrijven. Het was donker dat hij opgelaten werd. Dus bij de Coast card zouden er wel veel meldingen van een Uvo binnen zijn gekomen.
Vandaag was er om 10 uur palaver, en om half 11 vertrokken we naar Holy Island. Er stond geen zuchtje wind, wel een heerlijk zonnetje. Dus het werd de hele dag motoren. Frans heeft lekker in de zon liggen bakken, terwijl ik op de uitkijk stond, of ik de walvissen en dolfijnen kon spotten. Dolfijnen genoeg, maar jammer genoeg geen walvissen.
Om kwart over zes kwamen we de haven binnen lopen, na zo’n 66 Nm te hebben gevaren. We waren de eerste. De kapitein had goed uitgekiend, waar en hoe laat de stromingen voor en tegen waren. De Wink vaarde met ons op. De rest kwam 1 ½ uur later binnen lopen.
Nienke en Anton kwamen nog even een pintje drinken. Ik had onderweg als Chili con carne gemaakt. Dus lekker met z’n vieren gegeten. Nog een potje klaverjassen en vroeg de kooi in.
Morgen weer een lange dag, als het niet te hard waait.

Tuk ze

8 augustus ’13 PWLLheli (spreek uit als Putellie).

Vandaag op naar Wales, naar het plaatsje PWLLheli. Het werd weer een lange dag. Om 10 uur zijn we vertrokken uit Holyhead. Over het Caernarfon bay gevaren en heeeeel veel dolfijnen gezien. In het begin hadden we een pittig windje. Maar na een half uur was de windzak leeg. We hadden veel tegenstroom. Zo’n 3 a 4 k open tegen. Dus maar gemotord om toch maar vooruit te komen. Frans even z’n tukkie gedaan in het zonnetje. Na een paar uur kwam de wind weer terug. Heerlijk gezeild, windje 3 a 4 bft. We moesten optijd bij Bardsey Sound zijn. Dan konden we nog tussen twee eilanden door varen. Als je te laat was, dan was de stroming zo heftig, dan wast het ruim om het eiland heen varen. Maar wij hadden geluk en waren als eerste, en op het juiste tijdstip. De kapitein had iedere keer de juiste keuze gemaakt met het laveren en de goede koers pakken. De tweede shift kwam pas 20 minuten na ons. De laatst kwam 3 ½ uur later dan ons binnen. We hadden het druk met landvasten aan nemen en mensen helpen. De wind en de stroming waren heftig. Om 10 uur s’avonds lag iedereen in zijn goede box, en zijn we met het eten dat ik al klaar had naar Nienke en Anton gegaan.
Kees en Diana kwamen daar ook eten. Alles een beetje bijelkaar gegooid. Het smaakte perfect. Het was weer gezellie. Na een paar drankjes kwamen de Amsterdamse liedjes over tafel. Dus jullie weten wel hoe laat het was.

Hasta la Pasta.

9 aug. 13 Havendag.

Vandaag havendag in PWLLheli. Frans Anton en Keest gaan vandaag golven. Ze lopen een 18 holes baan. Ikzelf heb rustig even een ontbijtje genuttigd, bakkie doen. En de boot gekuist.
Naar de stad boodschappen doen. Maar ik had vandaag mijn pakezel niet bij me en veel te zware tassen. Ik had zo’n 300 mtr gelopen, en mijn armen waren al een halve meter uitgerekt. Maar daar stonden de taxies. Eerst even naar de prijs gevraagd. 2 ½ pound. Voordat ie uitgesproken was, zat ik al in de taxie. Voor 3 euro ga ik niet dat hele eind sjouwen. S’middags een verjaardagsparty bij An van de Polar Beer. De mannen kwamen ook al vrij op tijd terug van het golven. We hebben een Wim en Anita in de groep van de Triple zeven. Wim had bijna 20.000 mijl op zijn teller, maar nog niet helemaal. Dus hij moest nog even een rondje varen. Maar hij had het getijde tabel niet goed bekeken. Dus hij is net de haven uit en loopt vast. Dat wordt wachten op hoog water en hopen dat ie weer snel los is.
Gisteren had de boot de Felice ook een motorisch probleem. Na een dag gezeild te hebben dacht Ernst de motor te starten. Mooi niet dus. Hij is naar de haven gesleept. Vandaag is de monteur er bij geweest. Hij had water in zijn moter gekregen. Hetzelfde wat wij gehad hebben. Maar hij was op tijd gestopt met starten. De monteur heeft de verstuivers er uitgedraaid en de motor gestart om het water er uit te blazen. De verstuivers er weer in gedraaid, starten en hij deed het weer prima gelukkig. Dus morgen gaan ze weer met ons mee.
Nu ik dit schrijf, komt Wim van de Triple zeven onder luid gejuich en getoeter de haven binnen. Hij is dus weer los. Er staat champagne op de steiger, het moet gevierd worden.
Even een hapje eten en de kooi in.

Tot morgen!!!

• 10 Augustus 2013 - 11:29

Edith:

Hoj.hoj,
    Blij weer iets van jullie te vernemen.
    Ik kon jullie niet meer volgen,dacht dat jullie nog in Holyhead waren,dus niet.
    Jullie hebben het in ieder geval heel erg naar jullie zin.
    Je spreekt al een beetje vlaams,las ik.
    Heel veel plezier en goede vaart,
    groetjes ook van Wim

• 11 Augustus 2013 - 18:57

Sandra:

Hai zeebonken !

We zijn weer in het Voorburgse aangekomen en alles is goed gegaan!
    Heerlijk geweest en alledrie goed uitgerust, veel gezien en errrrug warm gehad.
    Kortom super vakantie. Armand gaat morgen weer beginnen .... Aimee en Sandra hebben nog 3 weken.... Dinsdag is die andere gup jarig Eveline. Even kijken wanneer we langs kunnen gaan. Geniet van jullie reis! Xxxxxx

• 12 Augustus 2013 - 08:39

Johan:

ik heb de verhalen doorgelezen en ik denk dat jullie een heel zwaar leven hebben
    maar dat is alleen met harde wind al het andere is ook heel mooi
    ik zal meer keer naar jullie verslag kijken en meegenieten
    groet je broertje

• 12 Augustus 2013 - 10:34

Dennis:

He luitjes,

Zo even een berichtjke van ons. Leuk hoor om jullie verhalen zo te volgen. Klinkt allemaal erg leuk en gezellig en volgens mij is het een prachtige trip. Vandaag weer begonnen na 4 weken vakantie pff... valt niet mee, de kids zijn nog een weekje naar de camping met opa en oma dus Marous en ik heb hebben nog even een klein weekje samen wat ook lekker is. Groetjes aan Frans en geniet er lekker van.. Groetjes Dennis..