Ankeren - Reisverslag uit Rothesay, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu Ankeren - Reisverslag uit Rothesay, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu

Ankeren

Door: Yvonne

29 Juli 2013 | Verenigd Koninkrijk, Rothesay

24 juli ’13 Craobh Marina havendag.

Vandaag wasdag ! Ik had gelukkig geen 20 mensen voor me. Kon gelijk aan de bak. Frans had ontbijt gemaakt, met scrambelt eggs etc. Vandaag het weblog maar eens bij werken want ik heb achterstand. Vanmiddag om 4 uur een workshop elektrotechniek van Ernst in een grote tent van de havenmeester. Frans Anton Kees Nienke en Diana, kwamen om half 7 uit het klasje. Bij ons aan boord was het evaluatie gesprek van de les. Ze hadden veel last van hun keel. Dus de flessen op tafel, en de nodige hapjes. Uiteindelijk zijn ze allemaal blijven eten. Diana had een overheerlijke salade gemaakt. Nienke had nog geruld gehakt, paprika en kaas. Ik had de rest van de groente enz. Het werd een onwijs lekkere pasta. Een toetje en een bakkie koffie met een glaasje vitamine A (43). Daarna de W-points voor morgen invullen. Dat ging wel wat moeilijker dan normaal. (Ik hoop dat de points op het water zijn, en niet op het land, want dan wordt het nog klunen. O ja nog vergeten te vertellen!! Wim en Anita lagen een paar boten verder. Wim gaf Ruud visles. De worp was behoorlijk uit koers.Het haakje kwam bij Diana in haar nek. Wel een grote vangst voor Ruud, maar ze was er niet blij mee. Om de spanning een beetje te breken, heb ik haar maar verbonden met wc papier en ketjup. Even later kwam er een X43 aanvaren en ramde 4 boten. Inspecteur vlijmscherp moest er natuurlijk
Weer bij zijn. Ging met de grey wave polshoogte nemen. De eigenaar van de X43 keek niet zo blij naar de inspecteur. Zoals je kunt lezen, het was een enerverende dag. Morgen om 5 uur weer opstaan, en om kwart over 5 de trossen los.

Tot later.

25 juli ’13 Port Ellen

Vroeg uit de veren. Niet zo’n fris hoofd alle twee. Maar daar kwam snel een einde aan. Het heeft van s’morgens vroeg tot een uur of 2 geplensd, en hadden soms heel slecht zicht.
Frans begon om kwart over 7 al te knikke bollen. Die heb ik maar een tijdje naar z’n kooi gestuurd. Het was voor mij ook wel moeilijk om de ogen open te houden, dus heb Frans om half 10 wakker gemaakt. Ben toen zelf lekker gaan pitten.
We waren gelukkig 1 van de eerste die aankwamen. Er zijn maar 24 ligplaatsen. Voor Ocean People waren er maar 8. De Rest moest ankeren. De tranquillizer had veel moeite met aanmeren. Die man leert het nooit. Gelukkig waren er veel mensen op de steiger die hem hielpen. Naast hem lag een piep klein zeilbootje met twee mannen er in. Ik heb nog nooit twee mensen zo snel het dek op zien rennen. Ze schrokken zich het apelazarus dat er zo’n grote stalen bak op je aan komt varen. Hilarisch!!! Vandaag vroeg naar bed gegaan. Morgen een rondleiding en een proeverij in een whisky distilleerderij. Dus daar moeten we ons geestelijk en lichamelijk op voorbereiden.

Morgen.

26 juli ’13 Port Ellen.

Vandaag een havendag. Lekker uitslapen, ontbijtje, douchen. En toen werd er op de boot geklopt. Nienke v.d. Wink. Alle maal om 10 uur verzamelen op de steiger, en dan naar de whisky distilleerderij. Van het eiland Islay komen de meest uitgesproken Schotse whisky’s (single malt). Islay whisky’s staan bekend om hun krachtige, droge smaak en rokerige turfkarakter. (ben je net gestopt met roken). De turf van Islay is in de loop van de eeuwen doordrenkt geraakt van zout water. Het bevat veel jodium en resten zeewier (en wij lozen er de vuilwater tanks). De whisky’s krijgen door het gebruik van deze turf een typisch medicinaal karakter en een zilte geur en smaak. Islay kent in totaal 8 distilleerderijen, waarvan Bowmore en Laphroaig enkele bekende zijn. Zoals je ziet ik heb goed op gelet in ons rondleidings klasje.Daarna was het whisky proeven. Verschillende jaar tallen en mengingen. Een ding weet ik wel. Wij zijn geen whisky drinkers. Het lopen daar na toe duurde 1 uur, dus terug ook. Maar daar zat wandelvereniging de stampertjes niet mee. Boodschappen gedaan op de terug weg. Vlak bij de haven een hotel binnen gelopen. Daar op het binnenplein een biertje en een lunch genuttigd. Het was warm in het zonnetje. Lekker. Het is nog steeds zo’n 26 graden. Helemaal goed. Vanavond hebben we een feest in het plaatselijke kerkje. Met Keltische zangers, muziek, tapdansers en vooral veel volksdansen. We zullen het beleven. Thuis wil je er niet dood gevonden worden. Wordt vervolgd. Morgen weer een nieuwe dag.
Ps. Frans is z’n kilt aan het installeren. Hij staat onwijs mooi. Wel spannend zon zonder onderbroek!!!.

27 juli ’13 Port Ellen – Campbeltown.

9.30 vertrokken, het is =/- 45 NM varen. We moesten wachten tot de Ferry binnen was gelopen. Het zicht is heel slecht. Je ziet geen hand voor ogen. Dan is het super dat we AIS en radar aan boord hebben. Voorbij de bocht van Mull of Kintyre kregen we beter zicht en hebben we nog geprobeerd te zeilen. We zijn buitenom het eilandje Sanda gevaren. Tussen door stond er te veel stroming. Ook hier weer een prachtige omgeving. In de haven was er nog een nieuwe opstapper voor de Marieke Jeroen. Die hebben we met een drankje verwelkomt samen met de bemanning van de Saula en de Wink.Het werd weer bere gezellig.
Dus weer vroeg de kooi in.

28 juli ’13 Campbeltown – An Caladh

Het regende pijpenstelen dat we wakker werden.
Eerst even lekker ontbijten, bakkie doen.
We gingen voor het eerst als laatste weg. Lekker slap daggie.
Carel van de Carat bleef in Campbeltown liggen. Hij heeft de griep. En zijn vaste opstapper Jan ging ook nog naar huis. Het kan tegen zitten. We hopen dat hij weer snel beter is, en weer bij ons aansluit. Het was een prachtige route om te varen. Het was inmiddels ook weer droog geworden. Veel zeehonden en dolfijnen gezien. We hebben maar een paar NM gezeild. Er was maar 2 a 3 Bft wind (das nie veul). We hadden dus alle tijd om te vissen. Frans had binnen no time 7 makrelen gevangen. Dus hebben we vanavond weer eten op de plank. Er zijn vandaag twee opties om aan te meren. Ten eerste in een prachtige baai in An Caladh zo als wij met 4 boten van Ocean People gedaan hebben. Het was er zo mooi! Er liep een jong reetje en een zwart paardje. Daarachter een groot bos tegen de heuvels op. Dus snel het anker uit. De rest van de boten zijn doorgevaren naar Rothesay (Isle of Bute). S’avonds heeft Frans de visjes gekruid in de folie gerold en in de oven gebakken. Ik heb voor de groente en sla gezorgd. Nienke voor de gebakken aardappeltjes en een toetje. Omdat we voor anker lagen, heeft Frans ze met het bijbootje (grey wave) opgehaald. Dat ging prima. Maar dat moest ook weer terug. Het werd weer onderbroeken lol. We hebben tot een uur of 11 nog buiten gezeten. Morgen sluiten we weer bij de groep aan in Rothesay.

Slaap ze.

29 juli ’13 Rothesay (Isle of Bute)

Vanmorgen regende het weer. Maar het is vandaag maar 8 NM varen zo’n anderhalf uur.
Het anker opgehaald. Liep niet helemaal soepel. Ik had het knopje van de gashandel niet goed ingedrukt. Dus vaarden we over de ketting. Maar het viel achteraf wel mee. Je schrikt er wel even van. Maar we hebben het anker binnen gehaald en zijn vertrokken naar Rothesay om een uur of half 12 gingen we weg. Moest wel want we moesten door een nauwe doorgang met veel stroming. Dus gingen we met het kenteren van het tij. ( Peter S te P, als ik terug kom leg ik het je allemaal uit!). De havenmeester opgeroepen op kanaal 12. Zodat hij toestemming gaf om de haven in te varen. (kan zijn dat er nog een ferry aan komt). De brug open gemaakt.
Kwamen we in een piep klein haventje. Heel gezellig. Frans is nu even boodschappen aan het doen. Als het weer droog blijft, vanavond een steigerborrel.

Tot morgen.

• 31 Juli 2013 - 15:54

Niek:

Hoi Frans en Yvon,
    Erg jammer dat jullie zelf niet te volgen zijn met ais.
    Ik volg de wink en neem dan maar aan dat jullie altijd bij de voorste zeilen.
    Als ik het goed lees hebben jullie wel een erge vochtige trip.
    gr Niek