De eilanden - Reisverslag uit Port Ellen, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu De eilanden - Reisverslag uit Port Ellen, Verenigd Koninkrijk van FransYvonne - WaarBenJij.nu

De eilanden

Door: Yvonne

25 Juli 2013 | Verenigd Koninkrijk, Port Ellen

14 juli ’13 Clachnaharry – Fort Augustus.
Half 9 de trossen losgegooid, en op naar Fort Augustus. Een spannende dag, met veel sluizen en bruggen. Er zijn wat tussenstops mogelijk. Het was een behoorlijk windje, kracht 5 tot 7 op de kop. Dus het werd motoren. We hebben 4 achtereen volgende sluizen gehad, en een losse sluis. Dat was hard werken. Er komt dan opeens een bak water baar binnen, dan moet jij je boot maar zien te mannen. Maar na een paar sluizen, werden we er veel handiger in.
Om een uur of 4 kwamen we Fort Augustus binnen gelopen, nadat we eerst het meer van Lochnes overgestoken hadden. Ik heb gezocht, maar we hebben wel gezien. We houden het voor ons, anders hebben we gelijk de pers op ons nek. Dat houdt alleen maar op. Het was wel de moeite waard het mooie meer. Prachtige natuur en huizen in de bergen.
S’middags bij Diana en Kees van de Kendix een borreltje gedaan en s’avonds bij de lokale vreetschuur wat gegeten. Het personeel had daar nog nooit van lachen gehoord. Laat staan gedaan. Maar ja het eten smaakte goed. Daarna nog een wandeling gemaakt. Om half 10 lag ik in mijn mandje.

Slaap zacht.

15 juli ’13 Fort Augustus – Laggan

Vanmorgen eerst de marifoon uitgeluisterd wat de plannen zijn. Om half negen was het palaver. Om half 11 gaat de brug open en kunnen we gelijk de sluis (lock) in .Daarna volgen er nog 4. Het is de eerste dag dat het wat regent. We hopen dat het niet te lang duurt. Maar de schutting werd uitgesteld naar half 12. Lagen nu tegen de trenqualaiser aan, aan stuurboord. En een landvast naar bakboord. Ging super. We bleven alle 5 de sluizen vast liggen. Na nog een klein stukje motoren +/- 1 NM en daar kwamen de volgen de sluizen in zicht. Het meer Loch Oich overgevaren. Met aan de bakboord zijde de hoogste berg van Schotland Ben Nevis, wie kent hem niet. We liggen nu aangemeerd aan een panton. Weer geen stroom. Het is mistig. Straks lekker kipkerrie eten en een potje rummie cuppen.

See you.

16 juli ’13 Laggan – Corpach

Weer een sluizen en bruggen dag.
13 stuks waarvan 8 cascade sluizen. De beroemde Neptune’s Staircase . Niet gezeild. Je snapt het al de wind op de kop. Prachtige omgeving. Van uit laggan vaarden we Loch Lochy op. Deze Loch ligt tussen de steile bergen. (Ben Nevis). Op naar Corpach. We varen nu inmiddels op zeeniveau. Het laatste stukje van het Caladonisch kanaal. Aangemeerd en boodschappen gedaan. Sávonds uitgenodigd bij Anton en Nienke van de Wink, om kaasfondue te eten.
Was wederom weer gezellig en lekker.

Morgen weer een nieuwe dag.

17 juli ’13 Corpach – Dunstaffnage

Vanmorgen de laatste sluis van Corpach gepakt en de koers naar Dunstaffnage genomen.
Het is maar 28 NM dus een uurtje of 4 a 5. Maar dat bleek achteraf wat langer. Heerlijk gezeild over het Loch Linhe meer. Ook al hadden we de wind weer op de kop, dan maar laveren. Een maal aangekomen op de plaats van bestemming, lagen we in een prachtige baai. We waren sávonds een beetje rozig, dus een uur of 12 de kooi in. Morgen hebben we een snipper/havendag. Het lijkt wel vakantie!. Ondertussen nog wel 3 uur in de wasserette gezeten en alles is nog nat. Maar waar vocht is, is vreugde.

Truste.

18 juli ’13 snipperdag.

Goede s’morgens allemaal. Vandaag een kort dagje. De badkamertjes schoonmaken, was opvouwen en drogen. We hebben de kachel aan gedaan. Om alles te drogen. Het is hier blaf heet. We zitten in onze onderbroek. Hilarisch!!!
De bus gepakt, naar de wereld stad Oban. Dat is een klein havenstadje hier vlakbij.
Daar een bakkie gedaan en even de haven verkend. Weer terug naar de haven, kwamen we Nienke, Anton, An en Albert met hun wandelschoenen tegen. Het zag er zeer spectaculair uit.
Ze vroegen of we mee gingen een wandeling maken naar een kasteel in de buurt. Zo sportief als we zijn, hebben we ons gelijk bij hun aangesloten. De paden op de lanen in. Je kunt niet in Schotland geweest zijn, en dan geen kasteel bezocht hebben. Het was een prachtig kasteel (bouwval) Dunstaffnage Castle, gebouwd in 1220 door een zeer machtige clan. Onderweg naar de boot wist Frans een kortere route, wat voor hem niet zo goed uitpakte. We hebben een tijd op hem moeten wachten, voordat hij weer bij de wandelvereniging de stampertjes was aangesloten. Wat maakt het uit, het is vakantie!. Bij de boot aangekomen, hadden we behoorlijk wat vocht tekort!. Dus er kwamen een man of 6 een caronaatje etc. drinken. We hadden nog wat lekkere kaasjes, dus het was weer van Jottum.
Na een paar uur waren ze weer weg, dus tijd voor een tukkie. De boot nog even afgespoten, koken en koffie drinken. Morgen weer een nieuwe dag. Op naar Tobermory (Isle of Mull). Daar blijven we dan tot en met zondag.

Slaap lekker en tot morgen.

19 juli ’13 Tobermory (Mull)

Vandaag weer een korte trip naar het eiland Mull en het plaatsje Tobermory.
Heerlijk uitgeslapen en in het zonnetje achter op het dek een ontbijtje geserveerd gekregen.
Een goed begin van de dag. Om 10 uur het palaver en om =/- half 11 de trossen los.
Het is weer prachtig weer. Een graad of 25-26. De mensen hier weten er geen raad mee. Ze hebben deze temperatuur zelden. We hebben het hele eind gemotord. Een prachtig kanaal waar we nu in varen. Ik kreeg er zo’n James Harriot gevoel als ik in de heuvels een oud autootje zag rijden naar een boerderij. Het ziet er idyllisch uit. Een uur of 3 de haven binnen gelopen. Het is net of we de Nederlandse Antillen binnen komen varen. Een prachtige baai met allemaal gekleurde huisjes er om heen. We lagen in een box. Achteruit erin gevaren, dus lekker makkelijk met in en uitstappen. En er was elektra etc. Wat bij Nienke en Anton genuttigd. Frans is het dorpje ingewandeld, op zoek naar de plaatselijke golfbaan. We hebben daarna de tent over de boot gespannen, tegen de warmte en zon. En even een boekje lezen.
Vanavond zijn we uitgenodigd bij de Albacora, om een hapje te komen eten. Het is een verrassing wat ons voorgeschoteld wordt. Het wordt iets vegetarisch. Het zijn 2 broers die de reis maken. Een woont in Rotterdam, en de andere in Amsterdam Noord in een boot bij de Schellingwoudebrug. Het zijn van die geitenwollen, maar heel aardig.
Ik ga nu snel mijn sandalen en geitenwollensokken aantrekken en op naar de broertjes.
We blijven hier in Tobermory tot maandagochtend. Dus 2 hele dagen hier!!!
Ps. Niek heb je nog een paar mud opperdoeserrondjes kunnen kopen voor weinig!!!
20 juli ’13 Tobermory (Mull)

Het is hier echt net of we op de Nederlandse Antillen verblijven. Al die gekleurde huisjes en de prachtige baai incl. Cruise schepen met Amerikaanse ouwe gebakkies van =/- 95 jaar.
De mannen Frans en Anton zijn vandaag golven. Nienke en ik hebben een beetje in de boot lopen soppen en boenen. Maar toen werd het voor ons ook de hoogste tijd om het dorpje te verkennen en even shoppen. Een ouwe wijven karretje van Wim van de Triple zeven mee gekregen en gaan met die banaan. Leuke winkeltjes, mooi keramiek. Maar ik heb toch wel een duren smaak. Doorlopen!! Na het winkelen bij ons aan boord geluncht en wat gedronken.
In de verte zagen we twee mannetjes moeilijk lopen. Dat waren Frans en Anton. De mannen waren stuk. Het was heuvel op heuvel af. Een echt kuitenbijtertje. Zij hadden ook al gelucht en het nodige vocht weer op peil gebracht. Dat hadden ze verdiend zeiden ze. Morgen liggen we ook nog op deze idyllische plek.

Truste.

21 juli ’13 Tobermory

Vandaag staat er een grote boswandeling op het programma. De wandelschoenen aan, en de wandelvereniging de stampertjes gingen weer op pad. Het bos ligt achter onze ligplaats. We hebben de route Aros Park Wolk gemaakt van =/- 8 km.
Isle of Mulle wordt vooral bezocht vanwege de natuur en het ‘wildlife’
Zoals de “White tailed eagle”. Op het eiland is het de enige plaats in Groot Brittannie waar deze vogel gespot kan worden.
Na de wandeling een uitgebreide lunch op het terras. Gelukkig met parasol. En een heeeel groot glas bier.De grey wave op gepompt ( de motor in de boot gehangen, met de takel van moeders Blom) voor ons volgen de verblijf in Bull Hole. Dat is een ankerplaats.

Tot morgen.

22 juli ’13 Bull Hole

Deze week hebben we 4 jarigen. Chris, Marianne, Marga, en Janneke. Allemaal van harte gefeliciteerd.
Om 8.30 vertrokken uit Tobermory. Weinig wind dus de Genaker gebruikt. Het staat altijd prachtig met die mooie blauwe en witte banen. Maar het is een hoop werk om het allemaal op te tuigen. Daarna nog even met het groot zeil en de fok geprobeerd. Het was geen top dag om te zeilen. Onderweg kwamen we Fingal’s Cave tegen. De tussenstop kan alleen gemaakt worden met rustig weer. De grot is absoluut de moeite waard. Vele bassalt kolommen, 59 miljoen jaar geleden gevormd. (heb het na gerekend. Het klopt!!!). Ik heb nog nooit zo iets natuurlijks gezien. Ik ben er met Yvon en Jules van de Shaula in geweest adembenemend.!
Het laatste stuk op de motor. Het was een rustige baai dachten we. Tot dat er een ferry op 1 mtr afstand bij ons voorbij voer. Het ging allemaal maar net goed. Ik lag even een tukkie te doen, en als je dan je ogen open doet, en dat gevaarte komt op je af varen. Dan zit je hart in je keel. De mannen waren toch wel een beetje Sels. Konden niet zonder bootje van de boot af, om met elkaar te ouwe hoeren. (Daar zijn ze goed in). Ik zelf vond het heel rustig.
Maar Frans was er niet gerust op, dat het anker op zijn plaats bleef. En niet gaat krabben.
Het GPS alarm ging af. Volgens mij niet goed ingesteld. Dus het werd wacht lopen. 3 uur op 3 uur af. En in donker lijkt het erger dan het is. Maar het was al weer vrij snel licht.
En om 5.30 zijn we weer vertrokken.
23 juli ’13 Bull Hole – Craobh Marina

Vandaag is het reisschema aangepast. Er komt op Port Ellen (Islay) slecht weer. Dus de koers is naar Craobh marina. Heel goed zeilwindje Spectaculair was het. Het kruisen van de boten onderling. Af een toe kwam er de motor aan te pas, voor de zekerheid. Vooral als Diana op ons af kwam stormen. We gingen behoorlijk schuin. Niet mijn favoriete bezigheid. Maar het schijnt er bij te horen!. Om een uur of tien werd de wind iets minder, en ben ik even de kooi in gekropen. Had de nacht er voor maar 3 uurtjes geslapen. Ik werd na een paar uurtjes wakker door een enorme onweersbui. We hadden maar zicht van ongeveer 20 mtr. Dus het dek en toplichten aan. En goed op de AIS letten. Maar na regen komt zonneschijn. We liggen nu weer in een prachtig klein haventje. Een piep klein dorpje, met een inwoners aantal van hooguit 50 mensen. Nienke had de wijn koud, en Wim had de verse makrelen gebakken in de oven. Wat rauwkost en gebakken eieren. Zodra we weer aan boord waren, zijn we gelijk ons bed ingedoken voor een paar uur. We hadden eigenlijk nog een steigerborrel bij onze Belgische vrienden. Deze i.v.m. de kroning daar. Ja je ziet we maken overal een feesie van.
Maar dat hebben we deze keer maar overgeslagen. Na de tuk, heerlijk gedoucht en lekker buiten in de kuip gegeten. Morgen weer een nieuwe dag elektrotechniek een workshop van Ernst. Ook een mede vaarder.

Trust.

24 juli ’13 Craobh Marina havendag.

Vandaag wasdag ! Ik had gelukkig geen 20 mensen voor me. Kon gelijk aan de bak. Frans had ontbijt gemaakt, met scrambelt eggs etc. Vandaag het weblog maar eens bij werken want ik heb achterstand. Vanmiddag om 4 uur een workshop elektrotechniek van Ernst in een grote tent van de havenmeester.

• 25 Juli 2013 - 22:15

Peter:

schipahoy!

Het is duidelijk Yvonne dat jullie nu constant met schippersvolk omgaan want de teksten worden steeds technischer; palaver,trenqualaiser,schutting,krabben,AIS,28 NM etc... Het enige wat ik dacht te begrijpen was het" schuin gaan" wat overigens ook mijn favoriete bezigheid is hoor

Ik volg nog steeds met veel plezier jullie reis(verslag) maar vanaf nu wel met het maritiem woordenboek "de dikke walrus" bijdehand

love from Peter en Wilma

• 26 Juli 2013 - 21:34

Edith:

Hoj,Frans en Yvonne,

Wat een uitgebreid verslag,hartstikke leuk.
    Het z.g.n. sluizen zullen jullie nu wel onder de knie hebben.
    Ik kan je verhalen heel goed volgen,het volgen op marinetraffic is nog steeds moeilijk.

Waarom heeft Frans zijn kompas niet meegenomen toen jullie gingen wandelen?

Hopelijk wordt het weer beteren kunnen jullie de geplande route varen.
    Hou ons op de hoogte,wij vinden het super!!

Groetjes van wim en edith